Sabelhagens olivlund

söndag 1 maj 2016

En ny tulpanfavorit och Thalia har slagit ut

Jag sitter ute på altanen i kvällssolen och gör detta inlägg, tänk om det kunde få vara så här nu framöver. Regn på natten och solsken på dagarna, ja tack:). 
William har precis spelat en spännande fotbollsmatch, de låg under med 1-4, och vände sedan och vann med 6-4. Vilken bedrift! 
Jag har varit ute med kameran idag, det var riktigt längesedan. Jag känner att lusten och orken är på väg tillbaka och jag hoppas det blir riktigt bra efter operationen, att krafterna och välmåendet kommer åter. Nu ska jag inte skriva mer om den, men den upptar mina tankar om man säger så. 

Tulipa 'Light and dreamy'. 
Beställde den i höstas så det är första gången jag ser den blomma. Och vilken skönhet. Så läcker från hård knopp till utslagen blomma, en riktig succé för rabatten. Nu vill jag ha ett helt hav av dem, tillsammans med någon annan som matchar. 
Thalia har slagit ut. Men jag hade för mig att jag hade en stor rugge av dem, men nu är det bara några enstaka kvar, så detta måsta åtgärdas med att  beställa många fler till hösten. För Thalia vill man inte vara utan:) 


Gula solar i rabatterna 

Gavelrabatten 

Projekt göra en sensommarrabatt av växthusgrunden har stannat av helt, ser fram emot när jag kan ta nya tag där. Växterna har jag dock beställt och fått hem, så de står ute i skuggan i väntan på plantering. 




Silverpäronet i knopp 


Nu dags för premiärkvällsmacka ute på altanen. 

Ha det gott och hoppas solen skiner på er 


Kram Maria 






15 kommentarer:

  1. Dejlige tulipaner og en skøn have her 1. maj - det er først nu at varmen er kommet til os i Danmark også, det er dejligt. Fortsat god bedring efter operartionen.

    Ulla

    SvaraRadera
  2. Så herlig at du kan sitte ute på verandaen...her er det så is-kaldt at jeg har ikke vært noe i hagen denne helgen.Håper på bedre dager neste uke:)
    Så vakre blder du deler!
    Lykke til med opperasjonen neste uke, tenker på deg:))

    SvaraRadera
  3. Så vakre tulipaner, og så bra at du har noen tilbake etter at rådyrene var hos deg! De rosa er så fine :)
    Forstår godt at du tenker på operasjonen, og det ville vel alle ha gjort!

    Lykke til i den kommende uken!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  4. I can understand you think all the time of your operation but it's good to be outside and enjoy your garden, making pictures of these wonderful pink tulips. Today we too had a great day to be outside in the sun.

    SvaraRadera
  5. Jeg liker også veldig godt Thalia. Nydelige tulipanbilder!

    SvaraRadera
  6. Oj, tulpaner i blom redan! Våra botaniska blommar visserligen men alla "förädlade" kommer att låta vänta på sig, bara bladen sticker upp än så länge.
    Nu kommer lite värme säger dom. Vi får väl se...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Denna fina tulpan ska jag verkligen beställa i höst!!! Verkligen fin. Fina och organiserade rabatter du visar. Roligt att se hur du har byggt upp dina rabatter!

    SvaraRadera
  8. Tulpanen är ursnygg! Jag har skrivit upp den på min lista, hoppas listan inte blir flera sidor, men risken är överhängande...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Vad fint det blommar hos dig och visst är det en härlig tid nu. Maj har verkligen bjudit på en fantastisk start med vackert väder och sköna temperaturer. Försommarvibbar som gör gott för både kropp och själ. :)

    Ta hand om dig och hoppas på många sköna kvällar på altanen framöver.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. TÄNK så många sorters tulpaner det finns...ja nu gillade rådjuren dom också så jag fick inte njuta så mycket mer än av några gröna blad :)
    Visst är det vackert nu, maj är bästa bästa tiden!
    Ha en fin dag och skönt att höra att du mår bättre.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Ahh vilken vacker tulpan. Gillar övergången i rosa toner i kanten av kronbladet... Thalia beter sig så. Är egentligen inte riktigt genomhärdig för oss. Men att vara utan - nej det går inte ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. Ser härligt ut och så vackra tulpaner!
    Här i Wales är det Bluebellstider nu!

    SvaraRadera
  13. Urläcker tulpan och fina bilder! Tänk att du har både löjtnantshjärta och silverpäron i knopp. Vi ligger nån vecka efter här, men häggen slår ut när som helst.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  14. Så vakre bilder :) Det har kommet litt lenger hos deg enn hos meg. Påskeliljene blomstrer her nå- lenge etter påske. Tulipanene står i knopp :)

    God helg og håper det går bedre med deg

    Klemmer fra Monica

    SvaraRadera
  15. Så skönt att höra att det gick så fort med operationen och att du är hemma och känner dig bra igen. Nu får vi hoppas att det blir bra, för det verkar inte ha varit roligt alls det där. Och man blir väl matt av att ha varit på sjukhus osv. Det går inte att komma ifrån. Skönt att det inträffade innan sommaren, så är det liksom gjort, om man säger så.
    Vilka fina tulpaner och narcisser du har att njuta av!
    Kramar

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.