Sabelhagens olivlund

onsdag 30 oktober 2013

5 aug 2010 - 5 aug 2013, var det bättre förr...?



Ibland undrar jag om det var bättre i trädgården för några år sedan. Jag hade mer plats, växterna var mindre, orken och lusten var större. 
Och det ser ut som jag var mer ordningsam, hade mer tid. 
Jag förstår ingenting:) 


2010, 5 augusti







 Jag hade inget växthus då 



 2011, 5 augusti 
Rosornas år, jag har aldrig haft så fina och rikblommande rosor som då, i alla fall de känsligare Austinrosorna. 






Växthuset på plats, men vi har inte målat det ännu 
Jag har grävt en halvcirkelformad rabatt som ramar in sittplatsen vid växthuset 




2012, 5 augusti 


Här har Paisleyrabatten tillkommit också, det är rabatten mellan växthus och gavelrabatt. 







2013, 5 augusti 












Hoppas ni inte drunknade i alla bilder. 
Jag tycker om att jämföra bilder över tid och se vad som hänt. 
Det har hänt en hel del och det är så kul att se hur trädgården ändras. 
2013 är ett lugnt år i trädgården, jag har bara köpt ett fåtal nya växter. 
Och en rabatt har jag ändrat, annars inget direkt grävande. 
Det har varit skönt att ha det så i år. 
Jag behöver få ordning på de växter jag har. Och hålla efter, och klippa ner. 
Nästa år kommer nog också bli lugnt, då ska jag fokusera på fulhörnor, och gruppera växterna mera. Två högre växter ska planteras i gavelrabatten. 



Det är så skönt att vara ledig!
Idag blir det frissan. 




Kram på er 






17 kommentarer:

  1. Du är skicklig på attt skapa fina "rum" i trädgården och att komponera växter i rabatterna. Jag tycker att utvecklingen ser ut att ha gått framåt! Det är bara man själv som ser fulhörnen.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Det har skjedd mye i hagen din, ja, men det er jo bare fint at plantene vokser! Hagen din er kjempefin og frodig synes jeg :)

    Ha en skjønn dag, Maria

    Klem Marit

    SvaraRadera
  3. Du har så fint hos dig. Förstår att din ork var bättre för några år sedan, för nu är du ju nästan klar med ditt mastodont arbete. sedan har ni ju nya projekt att fokusera på så det är nog tur att trädgården är klar.
    Ha en skön vecka.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Tycker du har en underbar trädgård, både då och nu! Och jag håller med, det är kul att jämföra då och nu det brukar jag också roa mig med och det är kul när andra gör det på sina bloggar! Trädgården ändras ju hela tiden, vare sig vi gör nåt eller inte, växterna ändras ju, Ibland kan man tycka att de skall hålla sig lite små och nätta...=)

    Jaså du är också ledig idag, ja med! Visst är det skönt!
    Ha det så bra, kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hei! Du har en vakker, spennende og frodig hage. Veldig morsomt å se bilder som viser hvordan hagen utvikler seg.
    Ha en riktig fin fridag! Anne

    SvaraRadera
  6. Hi, Maria !
    Beautiful reportage. You have a beautiful garden...

    SvaraRadera
  7. Det är så fint hos dig och det är jättekul att se utvecklingen!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Dette var fint å sjå. Så frodig og flott hage du har. Kjekt å sjå bilder som viser hagen i utvikling......spennande. Takk for omvisninga.
    Klem frå MarJE.

    SvaraRadera
  9. Din trädgård är så otroligt vacker o jag tycker den är lika fin nu som då, vilket enormt jobb du har gjort. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Vilken svår fråga, men den känns bekant, kan tänka samma sak när jag ser tillbaka på min trädgård. Man kommer till en viss punkt när det är dags att förnya och kanske förändra, beskära mera än tidigare osv... åtminstone växer det otroligt mycket hos mig och vissa växter tar för mycket plats till slut. Men frodigt ska det va´!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Din trädgård a´la 2013 är jättefin, men jag förstår vad du menar!
    Rabatterna är oftast finast ett par - tre år efter anläggning, sedan krävs det att man håller efter, förnyar, delar osv. I alla fall tycker jag att det är så hos mig. Lätt att det kan bli lite för vildvuxet och att somligt tar över.
    Ibland kan det vara svårt att hinna med alla rabatter när de blivit många fler, och om jag går till mig själv så sköter jag vissa (ofta de nyare) flitigare än andra. Ja, vissa rabatter kan verka nästan övergivna. Hmmm...Jag får nog skärpa mig och liksom du sköta om det jag har i stället för att hela tiden utvidga... :-)

    Kram // AH

    SvaraRadera
  12. Det ser jättefint ut på alla bilderna tycker jag. Jag tror det är så att man har olika mycket fokus på olika saker från tid till tid. Av olika anledningar kanske.
    Hoppas du haft en bra dag och att du kan känna dig tillfreds med dina rabatter :).

    Kram

    SvaraRadera
  13. Så masse som har skjedd i Hagen din
    ,det vokser og gror masse men så frodig og fint det er:)
    Fin kveld til deg Maria❤️
    Klem fra Lillian

    SvaraRadera
  14. Det är så kul att se före och efterbilder, både hos dig, andra och sig själv. Att se vad som ändrats och komma ihåg hur man planerade och hoppades att det skulle bli. Tycker du har det fint i trädgården både då och nu. :) Ha en skön långhelg (själv jobbar jag hela veckan ut så jag ska pusta på måndag). Kram Kristina

    SvaraRadera
  15. Jag gillar det lite lummiga som du har nu, det ger
    så skön och mysig känsla. Skillnaden syns, men
    det är absolut lika bra ordning. Lummighet under
    ordning, det ger dig full pott!
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  16. Jag tycker det är jättefint nu också! Men en trädgård blir ju aldrig något statiskt, det förändras hela tiden, men hur vet man ju sällan i förväg, nåt dör ut, annat brer ut sig. Min sovrumsrabatt var så fin förra året, men i år - rena katastrofen. Så det ändrar sig. Och man får väl ta det, men man har ju en inre bild som man gärna vill hålla fast vid! Tänk tomten i Marina sen, blir det olivträd där och en och annan vinranka.....!!!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  17. Ååå, for en skjønn hage! :) Huset deres ser også utrolig fint ut, så flotte vinduer.

    Snart helg. God helg, litt på forskudd! :)

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.