Sabelhagens olivlund

torsdag 5 juni 2014

Ljusrosa skönheter



I min nyaste rabatt, som jag egentligen inte har fått till så bra ännu, det växer mest som det vill, finns några ljusrosa godingar. 

Min absoluta favorit 
Eglantyne, en austinros 










Stanwell Perpetual 






I nästa rabatt blommar Ritausma 






Och så har vi Martin! Den trogne Marin Frobisher som blommar och blommar sommaren igenom, så tacksam. Men nu börjar han bli lite väl hög, så jag får nog beskära honom ordentligt till våren. 





Och en ros som jag aldrig sett blomma förut, en finsk ros.  
Just nu vet jag inte om det är Lumo eller Sointu




Jag var nog lite naiv och trodde inte jag skulle få någon påhälsning av de gröna larverna som äter rosor snabbare än man hinner mosa dem. Tji fick jag! 
Och bladlöss!! Jag har sprutat 'varje ros' (inte varje men många av dem, och de värst drabbade) med hård vatttenstråle, och försökt liksom tvätta rent dem. 


Daniel tackar för alla 'kryapådig'-hälsningar!
Han mår bättre och bättre.


Ha nu en skön långledighet.
Vi ska bara slappa, mysa, se på lite fotboll och ha trädgårdstid.



Kram Maria 



























11 kommentarer:

  1. Herlige rosa roser du viser! Ritausma er så vakker, og den kan vel også bli ganske stor etter hvert antar jeg. Rogusa gjør ofte det. Jeg kjøpte min i fjor, og allerede nå har den vokst mye.

    Ha en fin langhelg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Har suttit och njutit av dina rosbilder en lång stund nu...helt underbara och jag nästan förnimma doften!
    Bra att du skrev namnen på dom, det får bli en tur till plantskolan nästa vecka.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Åhh jag älskar rosa fluff! Så många skönheter! Det är verkligen många rosor som blommar tidigt i år. Larver och löss, ja vad ska man göra? Lössen struntar jag blankt i, larverna klämmer jag om jag ser dem. Det får vara lite perforerade blad och kryp på växterna hos mig.

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Det är så vackert hos dig och att de blommar alla redan så mycket, Här är det på gång men inte mer, stora knoppar på en del och mindre på andra, solen måste nog dyka upp innan det blir utslagna här. Nog är rosa rosor vackrast, kanske lite tråkigt med bara dom så det får bli lite annat med.
    Önskar dig en fin fredag
    kram meta

    SvaraRadera
  5. Hej hej!

    ååå så många fina nu igen. Tänk att det blommar så himla mycket hos dig.. Jag som blir överlycklig om jag har en blomma som blommar. Här har det regnat i flera dagar så nu hoppas jag på fint väder så det kan bli lite trädgårdstid här också..
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Skönt att Daniel mår bättre.

    Så många fina rosa rosor. Ska det vara rosa ska det vara den fina ljusrosa som du visar tycker jag. Cerise är inte min favoritfärg precis.

    Ha en skön helg!
    Här ska firas 20-årsdag.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Kjenner det lukter gjennom skjermen :) Det er bare herlig med roser. Vi har engang hatt veldig mange- men de fleste har ikke klart vinteren for et par år siden dessverre. Når vi har lus på de så sprayer vi med grønnsåpe, bakepulver Zalo og vann/melk - hver dag i noen dager så blir de borte :)

    Ønsker deg glade sommer dager

    Klemmer fra Monica

    SvaraRadera
  8. Jättefin rosa färg på dina rosor. Särskilt den första - nästan som en marsipanros!

    kram // AH

    SvaraRadera
  9. Långledighet, jo tjena, jag har jobbhelg nu. Är ledig måndag-onsdag till veckan istället. Vilka fantastiska rosor, har man såna är väl liksom allt annat förlåtet?

    Trevlig helg,
    Jenny

    SvaraRadera
  10. Fina allesammans, spännande med den finska rosen.
    Tänk så många långhelger det finns, skönt.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Så mycket fina rosor det finns. Jag har nästan inga. Det skulle bli svårt att välja en sort om jag tänkte börja odla rosor. Rosa fluffiga med mycket blad gillar jag.

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.