Sabelhagens olivlund

fredag 19 september 2014

Sommarplåga


Veckans tema hos Blommig fredag är sommarplåga. 
Tala om knivigt ämne...kräver lite tankeverksamhet för att komma på något bra. 
Kanske kan daggkåpan stämma in på detta? 
Den som väller ut över alla bredder och kväver allt i sin väg. 
Eller mina tankar om gavelrabatten, vill göra om allt i den, men tid finns inte. 
Inte för att gavelrabatten i sig är en plåga men tankarna kring den mal allt litegrann:) 
Blågullet kanske kan stämma in på ämnet också, den sprider sig lite mer än jag tycker är okej. 
Så här har jag valt att tolka "sommarplåga", vill ni se mer kika in hos Hélena



 I maj känns gavelrabatten okej, växterna håller sig på plats. 


Här, i juni 2014, ser ni hur daggkåpan håller på att ta över helt, och blågullet har spridit sig från paisleyrabatten över till gavelrabatten. Det börjar gå över styr, och jag vill ha en striktare rabatt. 
Jag tror det kommer hända grejer med denna rabatt nästa år:) 


Det bästa jag gjorde i år var att klippa ner all daggkåpa helt, jäms med fotknölarna, precis innan vi åkte till Kroatien. Och när vi kom hem igen var den sådär lagom ljusgrön och fin. 



Två plantor blågull grävde jag bort och gav till grannen och två tog jag till landet. 
Men jag måste bli än tuffare med att hålla efter 'dedärväxterna' som är lite vidlyftiga:) 

En till som har svårt att hålla sig där den ska, och som jag mitt i sommaren helt sonika grävde upp är aklejrutan. 





Det här var några av mina sommarplågor eller vad man ska kalla det. 


Tack för att ni hjälpte mig välja glasögon, det blev tillslut den melerade plastbågen, nummer 1. Nu får jag vänta två-tre veckor innan de kommer:) Lång väntan:) 


Fredagen är så mycket, mycket efterlängtad. 



Ha det gott 



Kram Maria 

















19 kommentarer:

  1. Härliga sommarplågor och riktiga snyggingar :-)
    Nummer 1 blir kanonfina på dig!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. På sätt och vis är daggkåpan en plåga men gör man som du så blir den fin igen på hösten.
    Önskar dig en skön fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Det var väl en väldigt trevlig sommarplåga! Snacka om frodighet, så vackert du har det!
    Trevlig helg. Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Ibland blir det lite för frodigt, vet vad du menar. Men man lär sig efter ett tag vilka växter som bör hållas kort och vilka som håller sig på plats. Och ibland är spaden lösningen. På ena eller andra sättet.
    Ha en riktigt fin helg nu!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Aklejrutan var en söt sommarplåga:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Jag förstår att många tycker att Blågull har för lätt att sprida sig.Jag håller inte med. Den är söt, den står upp och den är lätt att flytta eller gräva bort helt. Daggkåpa kan jag mer förstå. Trevlig helg! Det blir nog bra med de nya glasögonen.

    SvaraRadera
  7. För mig är det verkligen inga sommarplågor du visar upp. Rabatterna är jättefina. Och daggkåpan blir ju faktiskt riktigt hanterbar bara man kommer sig för att klippa ner den.

    Ha en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  8. Det finne ingen blomsterplage så denne utmaningen var vanskelig skjønner jeg :) Du har det jo kjempevakkert !

    Ønsker deg en herlig helg - og grattis med nye briller :)

    Klemmer Monica

    SvaraRadera
  9. Inga sommarplågor för mig, SÅÅÅ mycket fint du har!!
    Blir smått avis på de prunkande rabatterna;)

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  10. Personalmente mi piace molto quella bordura così affollata :) Belli anche i polemonium, qui si disseminano ovunque :)

    Un saluto!

    SvaraRadera
  11. Plågor och plågor, men tack för fina bilder! ;) Ja, många perenner mår finfint av att klippas ner minst en gång under säsongen, för att prestera bäst! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  12. Ser urtjusigt ut.....inte alls plågsamt.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  13. Jeg liker alle plantene du viser, selv om de er villige:) Greit med noen som ikke er så kravstore og som ordner seg selv.

    SvaraRadera
  14. Mycket efterlängtad fredag här också kan jag lova.

    Sommarplågor var svårt tyckte jag men visst kan en del växter vara fina men ändå nästan bli till en plåga.

    Kram

    SvaraRadera
  15. Ja daggkåpan blir gärna för mycket efter ett tag, men dekorativ när den är som bäst.
    Å aklejruta älskar jag o vill ha meeeera av! :)

    Ha det gott o trevlig vecka! Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  16. Bra att du tog bort aklejrutan, den är hemsk tycker jag och tar så himla stor plats.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Vilka fina rabatter! Gillar när det många olika växter ihop, kram Suss

    SvaraRadera
  18. Haha, jag önskar jag hade dina sommarplågor.... så vackert! Aklejrutan kan jag inte få nog av... den kommer upp lite sparsamt hos mig och jag blir lika glad varenda gång :)
    Kram

    SvaraRadera
  19. Tänk jag känner samma... daggkåpan kapas brutalt, blågullet är utrotat och aklejrutan - den lever farligt. Den får alltid mängder av svarta bladlöss hur jag sen planterar den så om den inte skärper sig nästa vår så är nog spaden snart i backen.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.