Sabelhagens olivlund

tisdag 25 maj 2021

Ny underbar narciss 'Recurvus' och ett misstag

 




Här fortsätter regnet att ösa ner, detta måste väl vara den kallaste och regnigaste maj på hur länge som helst.... Men det är ju lätt att dra upp ogräset nu när marken är så blöt;). Jag har inte varit så flitig på att rensa än i år, har ju å andra sidan inte så många rabatter heller. 

Jag blev så jätteglad här om dagen när jag kom ut och såg att dom sötaste narcisserna slagit ut, Narcissus 'Recurvus'. Hur kan jag liksom helt ha glömt av att jag satt dom? Jag har funderat på det och kunde inte släppa det, så jag letade  fram min beställning från Zetas, och den är gjord 2018. Kan det vara så att dom inte blommade förra våren och inte förrän i år, att det inte blev några blommor förra våren... Inte vet jag, men om dessa skönheter blommade förra året så borde jag helt klart kommit ihåg det:) Det är ju inte så att jag har en uppsjö av narcisser här i "min nya" trädgård. 





Getrams är en annan söt växt som jag flyttade till rabatten från utkanten av trädgården där den först stod helt i skymundan. Getrams hade jag i vår förra trädgård också, så lite kul med den även här. Vi har lite skuggig tomt, så då är det fint med vitt som lyser upp. 



Jag har inte satt ut alla mina dahlior ännu, men dom är omplanterade och klara. Redo för utelivet som kommer. Det ska bli bättre väder senare i veckan, så då får dom komma ut i skuggan. Sedan ska jag köpa lite växter till krukorna på terassen. Först hade jag bestämt mig för att inte ha så mycket sommarblommor, utan mer perenner, träd och prydnadsgräs. Men hur det än är, så kan jag inte vara utan lavendel, chokladblomma och sommarljus. 

Sedan kan jag säga att det är inte så smart att hälla fönsterputs på datorskärmen och sedan inte hinna torka bort allt utan att lite rann ner och in i datorn. Så just nu skiftar min skärm i rosa och ljusblått... 


En sak till, på instagram heter jag @maria.helenanilsson ifall ni vill följa mig där. (Hette förut mariasabelhagensolivlund, men bytte namn då jag inte bloggade så mycket). 


Ha en fin kväll 


Kram Maria 






3 kommentarer:

  1. Pingstliljorna i olika former är ljuvliga och visst är alla ramsarna fina. Jag har flera av dahliorna i växthuset men flera har bara krukats och sen blev de stående ute men det fungerar bra ändå.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Hei! Den er min absolutte favoritt. Klem Anne!

    SvaraRadera
  3. Ja den där Recurvus är fantastisk och doftar gott också! Värmen har kommit och hoppas den stannar ett tag nu :)
    Ha det gott...
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.