Sabelhagens olivlund

söndag 20 juni 2021

Älskade aklejor

 

Jag har grejat i trädgården och planterat i sommarkrukorna. I år är första året som det inte blir "traditionella" sommarblommor som petunior, surfinior, snöflinga och silvergirlang hos mig. Jag har satsat på dahlior, ros, funkia, citrusträd och lite annat. Får se om jag saknar det, eller om det ändå känns okej. Jag hade tänkt att ha sommarljus och chokladblomma, men väl där på plantskolan blev det inte så. Jag ska visa er min sommarkrukträdgård en annan dag. För nu var det aklejorna det skulle handla om:) 

Mina aklejor har blommat så fint under försommaren, nu är dom flesta överblommade. Men jag ville ändå göra ett inlägg om mina absoluta favoriter. Jag strödde ut egenplockade fröer i rabatten i höstas, och dom tog sig fint. Jag kommer helt klart göra samma sak i höst. Ska även ta frön på landet och strö ut här hemma. Jag har en namnsort som kommer från vår förra trädgård, och det är den mörka 'William Guiness'. Jag skulle gärna ha några fler rosa och någon i vitt. Kanske behöver jag kompletteringsköpa några. 







Vilket underbart väder vi har! I går morse hade vi 25° kl 09 på morgonen. Jag tycker det är lagom med 22-25°, jag behöver inte ha värmebölja med uppåt 30°. 

Idag är tanken att ta en tur med båten och bara mysa. Badpremiär hade vi för 3 veckor sedan. Jag hade tänkt att bada minst en gång i veckan, men jag har halkat efter lite där. Men idag blir det säkert ett dopp:) 


Ha en fin söndag 


Kram Maria 




8 kommentarer:

  1. Så vackra dom är, kul att de finns så många olika sorter av den med olika färg och utseende.
    Det har varit en fin helg fast vädret har varit lite speciellt, ena stunden sol nästa regn och åska. I går grillade vi mellan regnskurarna men det funkade bra det med :)
    En fin söndag till er!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Hei! Dine akeleier er så vakre. Klem Anne

    SvaraRadera
  3. Jamen visst är dom helt underbara, aklejorna! Den där mörka var jättefin...frön ska jag också ta nu, bra tips!
    Ha en fin midsommarvecka och simma lugnt :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, bästa försommarblomman.
      Fin midsommar till dig också
      Kram

      Radera
  4. Underbara aklejor! Har inga såna numer, men man kanske borde skaffa...

    Ha det fint!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Tack Lotta! Det är fina dagar nu, idag bättre väder än förväntat. Gott med grillat.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.