Sabelhagens olivlund

tisdag 22 juni 2021

Första dahlian att slå ut



Först ut av mina dahlior att blomma blev 'Wizard of Oz'. Den är riktigt söt och har en så fin mjuk ljusrosa färg. Blomman är inte så stor vilket jag gillar. Visst är dom tallrikstora dahliablommorna underbara på sitt sätt, men dom här mindre är minst lika fina. Och enklare att ha i buketter. Den blir runt 80 cm hög och blommorna är 8 cm stora. Det är så härligt att följa den från liten hård knopp till blomman slår ut i all sin prakt. 

Jag ska försöka vara supernoga med övervintringen av knölarna i år, för i vintras misslyckades jag helt. Det är ju inte värre an att man får köpa nya, men jag har lyckats förr med övervintringen. 




I går var jag och Daniel och vaccinerade oss, första sprutan. Har lite ont i armen och känner mig lite trött idag.  Vi ska fira Midsommar på landet med mina föräldrar, så då känns det extra skönt att ha fått första. Mina föräldrar fick sin andra spruta redan i mars. 

Nu ska jag koka mig en kopp te och hänga en stund på terassen med Lykke. 

Vilka dagar vi har nu. 


Kram Maria 




4 kommentarer:

  1. Så söt dahlia! Ja första sprutan här också och jag blev ganska så hängig och trött...
    Ha en skön midsommardag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hon söt:). Samma här, jag var helt slut i ett dygn efteråt.
      Detsamma till dig
      Kram

      Radera
  2. Så fina de är, dahliorna, dina! Jag skulle också kunna tänka mig att ha dahlior någonstans, men får nog ta hand om eländet med rosorna först... Har du dem i krukor eller rabatt förresten? När vi köpte vårt första hus hade tidigare ägare en hel rabatt med dahlior som jag redan första året sabbade, genom att knölarna blev kvar i jorden... Oförlåtligt, jag vet...
    Tack snälla för alla tips och råd med rosorna... men jag tror nästan att jag gräver upp dem. Det passar nog oss egentligen bättre md mer lättskötta buskar, med tanke på hur mycket vi faktiskt är "borta" under sommarmånaderna... Jag tittar på lite olika spirea, vi hade både rosenspirea och brudspirea vid vårt första hus, som vi satte själva.
    Kram och ha det gott! Vi hörs väl vidare på messenger :)
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Så fint att se hur du lyckats med alla blommor i din trädgård. har för första gången provat Dahlior, men nästa år ska jag välja så stora som du har i vitt och rosa.

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.