Sabelhagens olivlund

måndag 15 november 2021

Blommande dahlia i november och höststädat i trädgården

 


Varför drar man sig så mycket för det där sista i trädgården? Det där sista rycket med att gräva upp och ta in dahliaknölarna och kanske sätta de sista tulpanlökarna. I år har jag skjutit på det i evigheter känns det som, men så har vi inte heller haft några minusgrader ännu. Det gör ju att man inte "måste" riktigt ännu:). 

Men förut när jag varit ute med Lykke och det inte hunnit bli mörk ännu, tog jag äntligen tag i det. Det har varit torrt ute i några dagar nu vilket gjorde det lite trevligare att vara ute och gräva och räfsa löv. Jag har haft mina dahlior i krukor, så det var rätt enkelt att "gräva" upp dom ur sina krukor och skaka av jorden och ner i en papperspåse med namnlappen inslingrad bland rötterna. 

Och tänk att en av dahliorna hade en utslagen blomma som jag tog in och satte i vas. Lycka:) Klippte även ner jätteverbenan och satte den in mot väggen, där får den stå nu i vinter. Går det så går det... Oliven och citrusträden får vara ute ett tag till. 

MEN kan vi prata om EKLÖV? Det känns som jag översvämmas av dom. Det är inte på vår tomt som dessa vackra ekar står, utan hos grannen. Och dom har "hur många som helst" känns det som i alla fall. Och det blåser ju på kusten och alla löv hamnar på vår tomt och på vår uteplats. Vet att det "bara" är att kratta och åter kratta men ibland känns det övermäktigt...



Gjorde mig en kopp grönt te när jag kom in efter trädgårdsfixet. Och en supergod körsbärskaka som svärmor bakat. 


Det där med att fota på kvällen i mörker... 



Riktigt skönt med lite trädgårdstid. Jag är ju inte alls i närheten så mycket i trädgården som jag var när vi bodde i vårt andra hus. Men det känns helt okej. 

Om ni vill finns jag på Facebook.  https://www.facebook.com/Sabelhagensolivlund


Kram Maria 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.