Sabelhagens olivlund

torsdag 11 november 2021

Amaryllisbukett

 



En lite gråmulen dag denna novembertorsdag. Vad passar då bättre än att njuta av min absoluta favoritblomma i 'juletider', amaryllis. Både på lök och snitt, finns det något vackrare? Tror inte det:). Eller ja, julrosen är underbar också, men den har man ju mera utomhus. För mig räcker det gott med amaryllis och några smågranar inne nu framöver, behöver inga andra julblommor. 

Den här buketten gjorde jag förra året, och jag har blandat in eukalyptus också. Den är så bra för den står länge i vas. 

Och aprikos är ju min favoritfärg:). Ska sluta att nämna det tror jag;) ;)

Ska nog till blomsterbutiken idag och då ska jag se om det finns amaryllis och hyacinter. Har inte sett en endast liten hyacint  i butik ännu. Men jag har ju sett att flera lagt ut hyacinter på både bloggar och insta 'för länge sedan'.  Jag köpte ju en amaryllis på lök för jag tror det är tre veckor sedan nu, och det händer ingenting med den... Inte en tillstymmelse till liten grön knopp har kommit upp. Så jag börjar under om det är fel på den och att den inte kommer bli någonting av. Ska höra med blomsterbutiken där jag köpte den. 



I kväll blir det kanske att vi åker till Slettvoll, dom skulle ha en liten 'julmarknad' med pynt och julfika. 


Ha det gott 



Kram M 





2 kommentarer:

  1. Aprikos är en passion vi delar :) Det locker fortfarande med fler pioner som beskrivs med färgen aprikos. Löken kommer säkert att börja växa men ibland är de urbota sega - som tonåringar... Du kan kanske pröva att göra en tratt av reklamblad eller något och trä över så lökens top står i mörker.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt att du också är svag för aprikos :).
      Tack för ditt råd, om min amaryllis. Idag kikade jag till min amaryllis igen, efter att jag satt den på värmegolvet i tvättstugan. Där är oftast rätt mörkt, fönster finns, men nu blir det ju mörk tidigare ute. Och nu såg jag till min glädje att det skymtar lite grönt. Äntligen är den på gång:).
      Ha det fint
      Kram

      Radera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.