Sabelhagens olivlund

fredag 19 november 2021

AMARYLLISENS DAG

 

I dag är det amaryllisens dag, visste ni det? 

Amaryllis är en ovanligt spännande växt eftersom man verkligen kan följa utvecklingen från knopp till makalös blomning. Ibland kallas den julens drottning och för mig är det julens absoluta favoritväxt. Bilderna är från förra året och jag hade köpt aprikos amaryllis tillsammans med rosa-aprikos rosor, så fin kombo om ni frågar mig. 

Man kan ju köpa både snitt och lök, och jag satte lök för 4 veckor sedan, och nu äntligen är den på väg upp. Men det är nog tveksamt om den kommer hinna slå ut till jul. Så jag kommer köpa snitt tills min egen slår ut. 

Om man köper amaryllis på lök så tänk på att vattna sparsamt, och att den behöver stå ljust för att inte dra i väg och bli ranglig. Ju varmare den står desto fortare kommer den i blom, så vill man dra ut på blomningen kan man ställa den svalare.  









Det blåser en hel del här på kusten idag, men +11° och en blek sol kan man inte klaga på i mitten av november. En skön eftermiddagsrunda har vi tagit nu jag och Lykke. 

Ska sätta upp ljusslingan på terassen där uppe, och sedan blir det mys med räkor och ett glas vitt. 



Ha en fin fredag och helg 



Kram M 






6 kommentarer:

  1. Nämen det har jag missat! Oj! Men visst är det en fantastisk blomma, julens drottning...
    Den där i aprikos är en favorit. Vinden är hård här också, tror taket ska lyfta snart!!
    Ha en fin helg nu med mycket mys och god mat...
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag blåser det mindre här tack och lov, men då har det regnat heeela dagen...
      Vi myser och äter gott, grillad stek ikväll.
      Kram

      Radera
  2. Det visste jag inte... ..men jag följer å andra sidan inte 'dagarna' :) Amaryllis är en superfin växt, tyvärr har jag fått problem med allergi så i år har jag - för första gången - inte planterat en enda. Vi får se om det håller året ut. För ibland så struntar jag i det och tar konsekvenserna.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trist med allergi, hoppas du ändå klarar dig bra.
      Jag följer väl inte heller dagarna, men amaryllisen är en storfavorit så den har jag koll på :).
      Kram

      Radera
  3. Den är en favorit här hos mig med, har inte köpt lån ännu, men sen när jag väl pyntar så unnar jag mig nog en bukett i veckan skulle jag tro ;) så fint ju! Och den där aprikosa är ju så vacker!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det, den är ju så underbar. Jag har bara en lök här hemma nu som kikat upp 2 cm...:)
      Kram

      Radera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.