Sabelhagens olivlund

Visar inlägg med etikett 20/4-12. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett 20/4-12. Visa alla inlägg

fredag 20 april 2012

I valet och kvalet, rostankar




Hej, hej


Jag grubblar lite på hur jag ska göra med en rabatt, silverpäronsrabatten. Jag hade samma tankar förra våren men då lät jag den vara som den är och fyllde bara på med två rosor till:). I rabatten har jag olika sorters rosor, Kinkputtar!

Just nu har jag lust att bara springa ut och gräva upp alla rosorna!

Men det gör jag ju inte, utan jag sansar mig och funderar ett varv till istället. 
Rosorna fryser ner rätt mycket och jag tycker inte att det kommer igång att växa som jag vill, bra jord har de, gödsel och omsorg får de. 
Det är vintern, såklart, som är boven, men samtidigt har jag andra Austinrosor på andra ställen som inte ser såhär eländiga ut. 
Min älskling Tea Clipper ser ut som brunsvarta pinnar, Crown Princess Margareta likadan. Fast hon har lite gröna skott. 
Myskrosorna Cornelia kommer med lite grönt nerifrån, Moonlight ser stendöd ut och Ghislaine de Feligonde lever men har mycket svarta grenar. 
 Ska jag sätta dem bakom huset i en mer skyddad miljö, där jag ändå ska gräva nya rabatter för provodlingsrosorna... 
Men jag vill ju ha denna aprikos, gul, koppar, orange rabatt där under Silverpäronet, men jag får kanske se mig besegrad av förhållandena på platsen. Rabatten är inne på 5 året. 

I dag


 Cornelia 


Ghislaine de Feligonde 


Leander i förgrunden ser ok ut, men Tea Clipper bakom är sådär. Crown P M till höger










Min kamera klarar inte av att ta närbilder utan att det blir suddigt. 
Önskar mig en ny... 


Juli  2011
Daggkåpa i all ära... men rosorna skyms så jag håller på att gräva bort en del av den. 


Jag vill ha mer blomning, och så undrar jag om de här ljusa färgerna kanske inte kommer till sin rätt i full sol. Kanske skulle jag ha rosor i djupare färger


Augusti 2011



Rosor i silverpäronsrabatten: 
Ghislaine de Feligonde, Maigold, Crown Princess Margareta 2 st, Leander, Cornelia, Pendulina (hur hamnade hon här?), Moonlight, Tea Clipper och Giardina på rosenbågen. Blandat med nävor och andra perenner. 


Jag har rosor 'på vänt' i jordhögen, i och för sig är de flera Austin där också, men kanske är det bättre exemplar som funkar bättre. 


Ha, ha kanske blir det ingen sömn i natt när rosmysteriet ska lösas:)). 



Ha en riktigt skön fredagskväll! 
Det ska jag ha, grillen tänds snart:). 





Kram Maria