Sabelhagens olivlund

torsdag 21 maj 2015

Kvällsrunda hos mig

Häng med på en tur i trädgården om ni vill 
Här är det man möts av när man kommer hem till mig 

Rabatten till höger ska kantas av lavendel. Där blommar snart aklejorna. Och jag hittade två tulpaner som inte blommat på två år, 'Queen of night' och  'Spring Green' 


 In genom rosenbågen och bak till Paisleyrabatten och Gavelrabatten 

Löjtnantshjärtat möter oss 

Vänd er om och ni ser det här 


Halvcirkeln vid växthuset 

 Många av mina rabatter inramas av daggkåpa, men jag tycker den blir lite vräkig. Så här och var försöker jag byta ut mot alunrot och funkia 


 Bakom växthuset har jag rodgersia, ormbunkar och brunnäva 

Jordgubbsblom och brunnäva 

 Paisleyrabatten 


Gavelrabatten 
 Buxbom, daggkåpa, daglilja
Den rödbladiga busken är en smällspirea 

Jag har precis bakat tekakor som jag och W ska ha till kvällsfikat. D är på vift med jobbet i kväll. 
Tror jag får ta några påsar med skräp och gå till återvinningen också, det svämmar snart över:) Och så blir det Lykkeprommis, men först en liten tur till i trädgården. Fast jag egentligen borde ta en sväng med dammsugaren:) 

Fredag i morgon, lovely! 


Kram Maria 








12 kommentarer:

  1. Virkelig frodig og flotte rabatter du har!
    Blir flott med lavendel kant:)
    Et spørsmål Maria...jeg tror du har en stor hvit klematis,dobbel...hva er navnet på den?
    Ønsker deg en fin pinse-helg:)

    SvaraRadera
  2. Takk og takk!...da skal jeg se om jeg finner den klematis...til mitt nye prosjekt:))

    SvaraRadera
  3. Nydelig kveldsrunde fra hagen din! Det ser så frodig og grønt ut, og det eneste som mangler nå er varme. Jeg fyrer i ovnrn og har teppe rundt meg... ;)
    Hilsen Marit som venter på varmen...

    Ha det godt!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  4. Det är en underbar tid att gå rundor i trädgården nu. Allt så friskt och fräscht och efterlängtat. :)

    SvaraRadera
  5. Fräscht och fint hos dig! Jo värmen har kommit till oss, eller åtminstone mindre kallt, vi är ju inte bortskämda i år.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tack för rundturen - nu fattar jag mer om hur din trädgård är uppbyggd.
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  7. Vad vore dagen utan dessa små rundor bland blommorna i trädgården Du har så fint och mycket som är på gång. Kylan stretar mot här så det går sakta men en hel del händer det i alla fall. är man borta en dag så märker man det.
    Ha det gott på fredagen
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Lovely med fredag! Yess!!!!
    Tack för en underbar morgonrunda i er vackra trädgård! =)
    Tack också för fina ord hos mig, vad glad jag blir. Piffa och fixa är ju min största avkoppling hemma, näst efter att sy ;)
    Ha nu en riktigt härlig fredag, vännen!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  9. Valet mellan en runda med dammsugaren eller en i trädgården är inte svårt. Vilken vacker och välplanerad trädgård du har. Fullt med stora rabatter och fina växter. Fint med rodgersia, ormbunkar och brunnäva, och löjtnantshjärtat är ju magnifikt.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Tusen takk for turen rundt i hagen din. Her var det mye fint og se og masse inspirasjon :) Ha en herlig fredagskveld! Klem fra Nina

    SvaraRadera
  11. Så frodigt och fint.
    Tack för turen och ha en fin pingst
    Anette

    SvaraRadera
  12. Tack för en härlig rundtur i din ljuvliga trädgård. Nu hoppas vi på en varm och skön helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.