Sabelhagens olivlund

söndag 26 februari 2017

Vilken lampa ska jag välja till nya sovrummet?

 Har lånat hem två helt olika lampor till sovrummet. Tycker mycket om dem båda, och det är jättesvårt att välja. Den ena, den "smala" ger ett mer modernt intryck, och den "runda" ger mer myskänsla. 

Börjar med den "runda" av de två. Den har en fot i keramik och en svart skärm. Den är drygt 60 cm hög med skärmen. Här kommer vi byta till en grå skärm, den svarta känns lite hård och var inte helt rätt i dagsljus. Ljuslyktorna har vi också på lån hemma, men de kommer vi behålla oavsett vilken lampa vi bestämmer oss för. 






Den "smala" av de två kommer här. Den har en smalare fot med en grå skärm som passar jättebra ihop med sänggaveln. Den är maffig med sina 80 cm inkluderat med skärmen. 

Det känns kanske lite mera tomt med denna lampan, men jag tänker att man kan ha en mindre tavla bakom. 



 Här har jag försökt få med båda på samma bild. Inte det lättaste och inte det snyggaste, men jag ville ändå få med de båda på samma bild, och kunna jämföra. 

 Bytte plats på dem för att se hur det blev. 

Detta är vad jag funderar på denna dimmiga söndag:) Om ni vill se före-och efterbilder från nya sovrummet finns det här

Ha det gott 

Kram Maria 









9 kommentarer:

  1. Det er svært at købe lamper, synes jeg, for de skal jo helst både være pæne og give et godt lys. Hvis jeg skulle vælge mellem de to lamper du viser, ville jeg tage den runde - og så med en grå skærm. Du må fortælle hvilke lamper I ender med at købe :-)
    God søndag!
    Knus

    SvaraRadera
  2. Jag hade valt den runda helt klart! Den ger ett mjukare intryck, och med eran höga gavel blir det mer balans med en lite lägre lampa. Och gaveln är ju "fyrkantig" vilket mjukas upp av den runda formen, balans igen, Tycker det var snyggt med svart, men kanske annan känsla "live", det blir säkert snyggt med grått också! Roligt med såna "bekymmer" ;-)
    Lycka till!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Fine begge to syns jeg..vanskelig å velge..den runde er jo klassisk og den litt høyere gir en lettere utrykk.
    Blir spennende å se hva du vleger.
    Her er det grått og tåke hos oss også..nå ønsker jeg meg vår.
    Ha en fin søndag:)

    SvaraRadera
  4. Superfina båda två! Men om du vill veta vilken jag skulle valt, så är det helt klart den höga! Den liksom "sträcker" på sig lite, om du fattar. Den runda känns lite nedtryckt i min ögon. Jag vet inte hur det känns i verkligheten, men på bilden får jag den känslan. Med en så hög gavel, kan ni ju absolut ha den höga lampa. Och jag tycker inte alls att den känns smal och att du behöver ha något bakom. Jag tyckte det var luftigare med den foten. I regel brukar det ju hamna annat på sängborden som glasögon, bok... Du får plats med någon enkel liten vas med en grön kvist eller något, vilket skulle vara snyggt att "fylla ut" med... Så jag hade helt klart valt den höga, men det är ju jag det ;) Huvudsaken är ju att ni trivs med det, att det känns rätt för er.
    Lycka till, det ska bli spännande att se vad du väljer :)
    Kram och ha en fortsatt fin söndag!
    /Maria

    SvaraRadera
  5. Hallå! Kul att renovera sovrummet. Blir ju superbra. Jag håller med Maria i lampvalet, men det är ju ni som skall ha dem och som måste trivas. Kul att du är tillbaka igen
    Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Vilket angenämt val , jag hade valt den höga , snyggt till er gavel.

    SvaraRadera
  7. Båda passar jättebra, så det är nog bara att gå på känslan. Riktig hotellkänsla i rummet och jag älskar dina påslakan! Är så svag för paisleymönstrat.
    Ha det fint i veckan
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Båda snygga och gör sig bra i rummet! inget lätt val.
    Om rummet är litet kommer det kännas luftigare/större med den höga och den runda ger mer intim känsla.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  9. Det var ikke lett :) Begge er fine- den høye tar mindre plass, men jeg likte nok best den runde. Går det med den høye og en mer myk skjerm ? Hmmm...uansett så blir det et fint valg uansett hvem du velger.

    God kveld klem fra Monica

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.