Sabelhagens olivlund

torsdag 14 november 2019

Amaryllisbukett i aprikos



 En amaryllisbukett i aprikos kan vara bland det snyggaste jag vet. 
Jag vet inte vad det är med mig och just aprikos, jag blir så himla glad. Haha, nästan lite pirrig:). Speciellt när den är i knopp och håller på att slå ut, det blir lite extra spännande då, hur kommer den se ut?;). 
När jag hade min gamla rosenträdgård, då hade jag ett flertal aprikos rosor och jag älskade dom. Kanske att det får flytta in någon här också, om abstinensen blir för stor:). 

Förr om åren köpte jag lökar och drev fram amaryllis i blom. Det var så kul att driva fram och se hur dom växte dag för dag. Det var en liten utmaning att få dom att blomma till jul. Jag tror jag hade dom som substitut till växterna i trädgården. Att liksom få driva fram växter även om det var vinter. 
Men nu köper jag endast snittamaryllis, dom står ganska länge och då får man njuta av dom längre tänker jag. Och när dom vissnat kan man ju köpa nya. 

Hur som helst så står den snygga buketten i vardagsrummet och är sådär härligt halvtutslagen. Bästa stadiet:) 
Svärmor hade med sig hit i söndags när vi hade släktkalas för William. Hon vet vad jag gillar:) 


Så nu har vi aprikos höst/julstjärnor i köksfönstret och aprikos amaryllis i vardagsrummet:) 
Och jag är så nöjd. 
Kanske att det blir vita amaryllis till jul. För då vill jag gärna duka med mina linneservetter som det är en röd rand i, och då blir det snyggare med vita amaryllis. 





En hektisk dag på jobbet, och det var riktigt skönt att sätta sig på pendeln hemåt med en podd i lurarna och bara koppla av. Och det blev mörkare och mörkare ute, och jag hann precis hem innan det blev kolmörkt. Men jag har en reflexväst med mig i väska i fall det skulle behövas. Man kan ju missa ett tåg, eller anslutningsbussen, man vet ju aldrig. 


Lite fix med tvätt och annat här hemma innan det blir en mysig torsdagsbrasa. 


Om ni vill följa mig på instagram, där jag uppdaterar lite oftare, heter jag @mariasabelhagensolivlund



Kram M 












10 kommentarer:

  1. Mycket vacker bukett med underbara amaryllis. Kan det vara 'Rilona' tro? Kolla med svärmor! Mina favoritamaryllisar är de från fjärils- och spindelgrupperna. Det är inte fredag ännu men ha en skön weekend.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag vet inte alls vad den heter, får kolla med svärmor.
      Fin helg till dig
      Kram

      Radera
  2. Så vakker bukett!
    Ja, aprikos er en vakker farge.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit. Ja, aprikos kan jag inte få nog av:)
      Kram

      Radera
  3. Hei!
    Aprikos er kjempefint. Det er rart hvordan noen farger dukker opp mange steder. Her også.
    Ha det godt! Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:). Lika bra att passa på att frossa i aprikos :)
      Kram

      Radera
  4. Det er da en fuldstændig bedårende buket! Da jeg i sidste uge besøgte en veninde, havde jeg tre abrikosfarvede amaryllis med til hende, og lige siden har jeg ønsket mig nogle, og nu, når jeg ser din buket, bliver jeg altså nødt til at købe amaryllis - og eucalyptusgrene, for de klæder dem så godt!
    Fortsat god aften til jer!
    Knus fra Nana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du behöver en amaryllisbukett du också Nana:) Det är ju en kortare tid dom finns i butik, så lika bra att passa på.
      Ha en fin kväll ni också
      Kram

      Radera
  5. Så vacker bukett och så vackra färger! Det är en härlig tid som väntar nu med alla vackra blommor. Ha en jättefin helg Maria. Kram //Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tina. Ja det är så fint att inreda julen med blommor.
      Ha en skön helg
      Kram

      Radera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.