Sabelhagens olivlund

onsdag 7 april 2021

Finaste klematisen Guernsey Cream

 





Ni som hängt mycket här inne när jag mest skrev om trädgård och bloggen var mer en ren trädgårdsblogg, kanske kommer ihåg att en av mina absoluta favoriter när det kommer till klematis är Guernsey Cream. Och ni som inte vet, er vill jag gärna tipsa och visa vilken skönhet det är. 

Blommorna  har den mest perfekta cremevita färgen, och den är skuggtålig. 
Den är storblommig och dom första blommorna kommer någon gång i slutet av maj början av juni. 

Så nu vill jag gärna  prova den igen här i vår nya trädgård. Jag skriver "nya trädgård" även att vi bott här i 2,5 år. För trädgården har jag inte brytt mig så mycket om här, eller jag har inte helt ignorerat den. Inte alls, men inte heller gjort något mer med den. Därav har jag inte heller bestämt mig för om jag ska plantera den i rabatten eller i kruka. Den kan bli 3 m hög, och det kanske är lite mycket i kruka. För jag har inget bakom som den kan klättra på. Utan då får jag bygga eller köpa ett klätterstöd och då kan det bli lite av ett projekt, och det vill jag inte. Så det är där jag befinner mig nu, funderar på om det ska få bo en Guernsey Cream här. Och vart i så fall. 







Solen skiner, det blåser lite kyliga vindar. Jag sitter ute på vår uteplats och gör detta inlägg, Lykke ligger och sover i rottingfåtöljen intill mig. 
Nu kommer snart sonen hem från jobbet och då är det dags att åka och hämta maten jag beställt på ica. Tänk vad länge sedan det var jag var inne i en matbutik och handlade mat. 



Fin kväll till er 



Kram Maria 






12 kommentarer:

  1. Åh så fin! Kommer säkert bli jättefin till ert hus!
    Vi hade en "vanlig" (?) klematis i lila i vårt förra hus och jag vill ha en här också. Vitt är ju jättefint...men... den kommer ju knappt synas mot vårt vita hus... Så det får nog bli någon lila ändå, tror jag :)
    Jag handlar faktiskt i butik, men jag gör det på tider som passar, på morgonen när det är lite folk och affären är rätt stor. Men det är ju det enda jag i princip gör där jag möter annat folk, så jag tycker det känns okej ändå.
    Kram och ha en fin onsdagskväll!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är en favorit som jag saknar här, men jag vet inte riktigt vart jag ska sätta den. Får fundera vidare på det.
      Det är nog bra med en klematis i någon färg mot ert hus, vitt kommer nog försvinna. Jag tycker dom riktigt mörka är snygga också, tex Romantica.
      Det är ju jättebra att handla på tider med lite folk. Jag handlar i vår lilla saluhall och på bageriet.
      Fin kväll till er också
      Kram

      Radera
  2. Jättefin, förstår att du funderar på att skaffa en igen!

    Ha det fint!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag saknar den om man kan säga så om växter :)
      Ha det fint
      Kram

      Radera
  3. Hej Maria!

    Den er så vakker! Ja, jeg husker at du hadde den i din gamle hage. Jeg likte den så godt så jeg fikk kjøpt den jeg også. Du bør absolutt kjøpe den på nytt.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit! Så trevligt att du kikar in här. Det är så kul att jag kunde inspirera dig till att köpa den. Ja, jag måste nog ha den igen :).
      Kram

      Radera
  4. Hei Maria!
    Den er kjempefin. Ja, den må du ha. Klem Anne

    SvaraRadera
  5. Jo då - det minns jag allt :) Och numera bor det en Gurnsey Cream här också i ett halvskuggigt läge dock har den inte blommat ännu men det kommer säkert snart. Du hittar säkert både en bra placering och ett stöd.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hittar säkert något bra ställe, får gå ut och kika runt.
      Hoppas din blommar denna sommar
      Kram

      Radera
  6. Blomman är verkligen vacker! Förstår att du saknar den, den skulle nog passa fint där ni bor nu.
    Handlar ni maten online på Ica och hämtar den utanför butiken? Har länge funderat på att göra så men inte blivit av. Försöker handla på tider då det inte är så mycket folk eller så har jag munskydd på mig.
    Ha det fint!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) En favorit är det.
      Ja precis, jag beställer maten online och hämtar sedan utanför Ica. Så smidigt. Brukar hämta på onsdagar, och då bokar jag upphämtningstiden under helgen innan, för att vara säker på att få den tiden jag vill hämta. Ibland försvinner tiderna fort. Men man behöver inte ha hela handlingslistan klar, utan kan fylla på efterhand till kvällen innan man ska hämta.
      Testa det, så himla bra :)
      Kram

      Radera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.