Sabelhagens olivlund

söndag 11 april 2021

Längtan efter våren och aklejor

 



Det knoppas på buskar och träd, vårblommorna är underbara. Men det är ju så himla kallt. Knappt så jag varit ute på promenad med Lykke utan mössa och vantar. Våren är senare än förra året, men känslan av att allt ligger framför oss är så skön. 

Mina aklejor är på gång i rabatten, jag strödde ut frön i höstas och dom har grott bra. Är så nyfiken på vad det blir för färger på dom. Jag har tagit frön både från vår förra trädgård och från landet. Där vi bodde förut hade jag tre "äkta" sorter, eller namnsorter. Det var Nora Barlow, William Guiness och den vita på första bilden som jag glömt namnet på. Kanske någon av dom kommer blomma här i år. Just när det gäller akleja tycker jag det är enklare att så direkt på växtplatsen under hösten, istället för i kruka. 






Förra veckan var jag lite extra ledig och det var så otroligt skönt, det blev lite trädgårdstid och så planterade jag mina dahliaknölar. Jag har förr om åren satt dom direkt i rabatten, men detta år ska jag prova att förgro dom. 


 En så mysig helg vi har, och sköna söndag ligger framför oss. Inga direkta planer mer än att Lykke ska på kloklipp i eftermiddag. 



Kram Maria 








8 kommentarer:

  1. Akeleier er så fine, og de er blant mine favoritter også.
    Det er iskaldt her også, og -3,5 grader i natt. Alt var tidligere i fjor ja, men snart må jo varmen komme og da blir det igjen gjensyn med kjære planter :)
    Ha det godt!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas värmen kommer snart. Våren är på gång och det är härligt.
      Ja det var kallt i natt, +2 här. Jag plockade in mina Dahlior från atriumet för säkerhetsskull. Kram

      Radera
  2. Håller tummarna för stor variation bland de som kommer upp. Och så kanske en tumme även för värme :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag det hoppas jag med, men det kanske bara blir "vanliga rosa":) Vem vet;). Får väl köpa nya frön i så fall.
      Det verkar hoppfull i mitten av nästa vecka då det lovas +11...
      Kram

      Radera
  3. Ja det har varit väldigt kallt och blåsigt de senaste veckorna! Näe nu får våren snabba på lite :)
    Ljuvliga bilder du bjuder på...
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
  4. Akeleier...hmm så vakre og elegante! Mage flotte du viser:)
    Vi har fått vårvarme noen dager nå, men nå ventes det litt kjøligere igjen.
    Ønsker deg fin-fine vårdager:)
    Ps: Herlig at du blogger igjen!

    SvaraRadera
  5. Vad proffsigt att ta egna frön... Du är så himla bra på trädgård, du borde sadla om till trädgårdsmästare :)
    Jag klippte våra rosor igår ovh ärligt talat har jag aldrig haft en aning om hur man ska klippa dem, eller kanske inte ens varför...? Gapskratt... Men... de brukar alltid ta sig och komma igen, så vi får se om jag lyckades även i år. Jag rensade även runt vårlökarna och mina salvia. Hortensiorna (någon sorts) klippte jag också och hoppas hinna flytta dem innan de blommar ;) I eftermiddag ska jag ut och spraya trico garden och strö ut kaffesump, som tydligen ska hjälpa mot katternas bajsande...
    Men vet du... jag tror nog visst att du sett Ostindia Floris från Rörstrand, även om du inte tror att du vet vad det är ;) Den är rätt vanlig ;) :)
    Kram och ha det gott!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Så fina bilder på alla blomster. Ta egna frön - är inte det överkurs? Så otroligt vackra Aklejor, hoppas det lyckas för dig.

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.