Sabelhagens olivlund

onsdag 20 mars 2019

Nya sneakers







Onsdagskvällen är här, och vi är mer än halvvägs in i veckan. 
Kom hem från jobbet och fixade middag och tog sedan på mig mina nya vita sneakers, en bra podd i lurarna och gick ut på en PW. Så sköna skor, man nästan flyger fram, går som på moln:). 

När jag var klar med min runda hämtade jag Lykke och gick en sväng med henne också. Halva kvällen går åt till att promenera:) Men det är en så himla skön kväll så jag ville passa på. 

När vi kom hem var grannen påväg ut med sin labrador Pastis, så det blev en liten snabb lekstund också:). Han springer runt i väldig fart och Lykke står mest och ser på:). Hon ser ut att undra hur han orkar springa så;). Han är runt två år och har massor av energi.  
Dom är så söta tillsammans Lykke och Pastis. 



 Sneakers här 






Nu ska jag hänga upp en maskin tvätt och sedan blir det soffmys med en kopp te. 




Ha en fin onsdagskväll




Kram M 







tisdag 19 mars 2019

Vilken underbar morgon




Vilken underbar morgon, solen strålar från en blå himmel. Äntligen. 
Som jag saknat soool:) 
Tog några bilder på min morgonrunda med Lykke. 









I dag blir det en lång dag på jobbet som avslutas med kvällsmöte. 



Önskar er alla en fin tisdag 




Kram M 







måndag 18 mars 2019

En frusen måndag och franska tulpaner





Burr så kallt det varit idag, en isande kall blåst. Jag stod här hemma och höll i en tjockare tröja i morse, men la tillbaka den i garderoben och tänkte att "den behövs nog inte idag". Så fel jag hade;). 


Hoppas ni alla haft en bra start på veckan. 
Jag har varit hos tandläkaren, jag bet av en bit ur en tand i går kväll. Och det isade helt galet så antagligen hade tandhalsarna blottats. 
Så jag ringde tandläkaren och hade turen att få komma i eftermiddags, fick gå lite tidigare från jobbet för att hinna dit. 
Det var snabbt och enkelt fixat, och nu känns tanden som ny:). 
Haha, det som tog väldans lång tid var resan från jobbet till tandläkaren, spårvagnen som jag skulle med var helt plötsligt inställd. Vilket gjorde att jag missade anslutningsbussen. Men jag hann ändå, på minuten. Tycker inte om att komma sent, bland det värsta jag vet. 


Min underbara franska tulpanbukett står lika fin fortfarande. Så glad över den. 
Den lite högre Ernstvasen passar perfekt till en bukett med långa stjälkar. Och körsbärskvistarna ger stadga till tulpanerna.










Har varit och handlat lite mat och även en sväng om systembolaget. Ganska lite folk på både ställena. 

Daniel åkte precis och hämtade William på gymmet, han hade missat bussen. Dom går inte så ofta på kvällarna här ute på landet;) Så ville han passa på att övningsköra hem. 
Nu har jag hamnat i soffan med en kopp te. Så skönt. 



Ha en skön kväll 




Kram M 










söndag 17 mars 2019

Snyggaste Dahliorna på väg hem till mig och första trädgårdsdagen





Dahlia 'Wizard of Oz' 




I går hade jag min första trädgårdsdag för i år, eller rättare sagt, den första på väldans länge.
Förra året bodde vi ju lägenhet så därav föll det sig naturligt att trädgårderandet uteblev. 
Det var riktigt härligt att få jord under naglarna igen;). 
Men oj så stel jag blev, inte alls van att stå böjd och rensa. Tala om träningsvärk:). 

Jag har krattat galet mycket eklöv, vi bor omgärdade av stora gamla ekar. Och ja... mycket löv blir det....:). När jag väl fick krattat bort en del av löven från "rabatterna", så kunde jag lättare se om det fanns något spännande där under. Så jag har helt enkelt bekantat mig och kikat runt lite på vad som kommer upp i 
trädgården. "Rabatterna" är väl egentligen inga rabatter utan det är planterat lite växter intill en liten bergsknalle och någon form av stenparti finns också. Såg att det finns ett japanskt gräs, så det hoppas jag lever, någon näva och några stenpartiväxter som redan kommit upp. Tre små ruggar med troligtvis narcisser precis utanför altandörren. 

Och lite längre upp mot staketet såg jag en stor myrstack! Så vi har alltså en myrstack i trädgården. 
Vad gör man åt en myrstack? Vill ju inte har pissemyror - rödmyror överallt. 

Fortsättning följer...:) 




Jag har beställt Dahlior! 
Tre olika blev det, så himla fina. 
Jag ska sätta dom i kruka och hoppas dom vill blomma överväldigande i sommar och in på hösten. 
Alla bilder från Zetas där jag beställde. 


Dahlia 'Café au Lait'  




Dahlia 'Wine Eyed Jill' 



Vi hade uppehållsväder i stort sett hela dagen i går, vilken lycka. Det har regnat alldeles galet mycket det sista. 

Inget regn ännu idag, men det ska komma vid lunchtid tror jag. Men morgonrundan blir torr hoppas jag. 


I går satte Daniel upp nya kopparfärgade taklampan i hallen, blev jättebra. Får se om jag kan få till en bild senare i veckan. 



Tillägg: De ringde från veterinären. Lykke är inte helt av med sina bakterier i urinen, efter Urinvägsinfektionen hon hade förra veckan, så de ska skicka prov för odling. Så nu får vi vänta och se om hon behöver mera antibiotika. 



Ha en toppensöndag 




Kram M 








lördag 16 mars 2019

Inspiration för terass och uteplats






I höstas när vi precis flyttat hit, köpte vi solstolarna från Artwood ni ser ovan, med vita dynor, så nöjd med dom. Man kan dra ut fotpallen om man vill och slänga upp benen lite slappt och skönt. Sedan skjuta in den under stolen igen så den tar mindre plats. Så smart. 
Vi har fyrkantiga bord till, lika samma som är på första bilden, fast dom är runda. 
 Solstolarna har vi uppe på terassen. De har stått där ute sedan vi köpte dom i höstas, de klarar ju alla väder. Behöver lite växtlighet där, annars är det "check" på den uteplatsen:). 




Vi har loungegruppen på bilden ovan, Marbella, men inget bord. 
Vi köpte den när vi bodde i lägenheten förra året. Och på den balkongen fick inget större bord plats. Och eftersom vi flyttade hit efter sommaren, blev det inte av att vi köpte ett bord. 

Så nu är frågan om vi ska ha ett rottingbord, eller ett teakbord. 
Teakbordet nedan går ju i samma stil som de runda borden på första bilden med solstolarna. Men frågan är som det känns tråkigt och enformigt med samma stil på bord på båda möbelgrupperna. Samtidigt som dom inte alls står i närheten av varandra. Teakbordet är stilrent och snyggt, så kanske lutar det lite mer åt det. 




Och nu till "på önskelistan" ;)

Alltså hur snygga är inte dom här solsängarna? 
Stort "vill ha" på dom;). Då vi har vandrande skugga i trädgården, tänker jag att man kan hjälpas åt att flytta dom allteftersom solen flyttar sig. 

Men ska man ha vita dynor? 
Våra andra två grupper har ju det, så jag tror jag vill ha de mörkt grå här. Och snygga kuddar och en pläd att svepa om sig när det blir kyligt. 







En matplats har vi funderat på också. Den kommer vi i så fall ha ute på baksidan vid grillen. Jag tror det skulle passa bäst med ett avlångt bord, som det på sista bilden. Men här får vi mäta och se mera noggrant. 
Jag måste erkänna att just trädgården och uteplatserna behöver vi "känna in" mycket mera. Men vi har inte bråttom, det känns fortfarande som vi är nyinflyttade:) 





Här finns utemöblerna på vår förra balkong 
Här ser ni en bild på terassen med solbäddarna helt ostylad 



Nu njuter vi lördag med promenader runt havet, go'frukost och extra mys. 



Kram M 











fredag 15 mars 2019

Fredagsbukett med franska tulpaner






Helgen står för dörren och det är helt underbart. Veckan har gått relativt fort tycker jag, mer fart än den förra. Fredagsmiddagens kalvsnitzel  är i magen och vi sitter vid vardagsrumsbordet och bara myser, Norah Jones strömmar ur högtalarna. Daniel ska snart gå ut i garaget och hämta in lite mera ved för att tända brasan. 
Dom ursnygga franska tulpanerna har börjat svaja lite, men ännu hyfsat raka i ryggen. Får nog vänta någon dag till innan de blir sådär böjda och hänger och slänger utanför vasen. 


Vi var hos veterinären med Lykke förut. Återbesök för hennes urinvägsinfektion. Hon verkar frisk nu, men de ville ändå ta ett prov till för att vara på den säkra sidan. Hon var så söt, hoppade upp med framtassarna på disken då hon kom ihåg att det fanns godis där. Så hon måste väl ändå tycka att det någorlunda okej att vara där. Nu får vi vänta några dagar för att se vad provet visar. 


















Så härligt att kvällarna blir längre och längre. 
Tror det börjar mörkna vid halv sju nu. Så nu har man ju lite bättre förutsättningar till att få bilder i dagsljus:). 

En helg utan direkta planer ligger framför oss. Det blir nog lite Övningskörning med William. Och så skulle visst en av hans kompisar sova över. Gästrummet är flitigt använt:). 

Vi har hämtat ut nya taklampan till hallen, och den ska komma på plats. Hon som bodde här innan oss hade lika samma taklampa och jag blev helt kär. Tyckte det var så snyggt. Jätteglad över att ha kunnat köpa en likadan.  


Om ni vill följa mig på Instagram heter jag @mariasabelhagensolivlund



Ha en fin fredagskväll 





Kram M 












torsdag 14 mars 2019

Är ni sugna på något gott?







Tänkte jag skulle bjuda på ett supermumsigt recept på en underbart  god aprikospaj. Jag har precis tagit denna ur ugnen, och vill gärna dela med mig av receptet till er. Kanske något att baka till fredagsfikan i morgon? 
För det är precis vad jag ska göra, jag tar med mig denna paj till jobbet i morgon och bjuder mina arbetskamrater på fika. Hoppas dom kommer tycka om den. Lite vaniljsås till så är man hemma:) Mums. 

Jag dricker gärna te i mina favoritmuggar från Pillivuyt, Älskar dom, finns inga bättre muggar. Den vita lilla kannan är mitt senaste inköp till servisen. Så himla fin och perfekt att ha vaniljsås i. 








Aprikospaj 
Ugn 175° i 45min. 

Ingredienser ’pajskal’
3 dl vetemjöl
1 dl socker 
1/2 tsk bakpulver 
125 g smör

Fyllning 
1 burk creme fraiche (2dl) 
1 1/2 msk socker 

1 burk aprikoser 420g. 


Gör såhär: 
Rör vetemjöl, socker, bakpulver och smör till en smulig massa. Jag brukar använda elvispen och sedan tar jag det sista med händerna. Det ska vara en ”smulig massa”. 
Strö ut 2/3 av smulorna i en pajform 
Tryck ut dom så att det täcker botten och en bit upp på kanten. 
Blanda creme fraiche med socker och bred 
jämnt över botten. 
Grovhacka aprikoserna och strö bitarna över fyllningen.  
Strö sist över resten av smulorna. 

Grädda i nedre delen av ugnen. 


Servera med vaniljsås




Ibland gör jag pajen med "extra smulor" och gör då 1,5 sats av pajsmulorna. Då blir det ännu godare;) Men fyllningen behåller jag som den är. Annars tror jag den blir för blöt. 






Jag har gått rundan vid havet alldeles själv, Lykke var inte alls intresserad av att gå ut i regnet. 
Jag invigde mina nya vattentäta skor, och de höll vad det lovade. Inga blöta fötter med strumpor som man kan vrida ur här inte. Så barnsligt nöjd:). 

När jag kom hem hade Daniel nästan städat klart hela huset och det doftade så gott och fräscht. 


Har haft lite fredagsfeeling hela dagen idag, så det är ju extra härligt att fredagen snart är här. 


Nu blir det snart kvällsfika, och jag måste säga att jag är lite sugen på pajen som doftar så gott där i köket. Men så blir det inte:) 



Kram M 








onsdag 13 mars 2019

Lyxiga franska tulpaner






I går när jag åkte vägen om stan på vägen hem, kunde jag inte motstå lyxiga franska tulpaner. Jag valde att ha körsbärskvistar till, känns lite vilt och naturligt. Dom tar verkligen plats där dom står i den höga Ernstvasen, och jag kan typ inte sluta titta på dom:). Så vackra. 
Inte det bästa att komma hem sent och fota i mörker, men jag kunde inte låta bli. 
Tänk så läckert när dom slår ut lite mer, och senare kommer slänga sig så där nonchalant över vasens kant. 
Men än så länge är dom krispiga och raka i ryggen. 







 Jag har tillbringat eftermiddagen och en bit in på kvällen hos frissan. Det tar över 3 timmar att "få ordning" på mitt hår;) 
Klippning och ny färg både i botten och längderna med några slingor på det, gör inte fel kan jag säga. De grå började bli lite väl påtagliga;) 



Nu soffmys med tända ljus framför Sveriges Mästerkock. 




Kram M