Sabelhagens olivlund

onsdag 17 september 2014

Höstsilveraxet har slagit ut, och annat som blommar nu



Tack söta ni för att ni hjälper mig välja glasögon. Jag blir så glad att ni tar er tid och skriver vad ni tycker:) Just nu lutar det åt att jag väljer den svarta Titanbågen, är sugen på något nytt. Jag har ju en plastbåge idag. Här kan ni se vilka bågar jag väljer mellan. 

Vilka sköna stunder jag har i trädgården nu, vädret är ju helt underbart. Klippte gräset, det var rejält högt och blött. Daggen hinner inte riktigt försvinna från gräsmattan under dagen. 
Ser att rosorna kommer starkt i Paisleyrabatten, och höstsilveraxet Brunette har slagit ut, medan Pink Spike inte ens visar färg. Så olika det kan vara. 

Louise Bugnet 
Finns det någon mer läcker knopp? 

Austin, 'The Wedgewood rose' 

Höstsilverax 'Pink Spike' 

Höstsilverax 'Brunette' 


Dahlia 'Eveline'

Louise Bugnet 
Visst ser hon ut som en fluffig glassbomb:) 


Therese Bugnet 

Menja 

Wild Edric 

Belle Poitevine 

Flox 

Näva 'Sweet Heidy' 
Hon blommar mer nu än i somras. 

Höstaster 

 Septembersolros 'Lemon Queen'
Kommer med fler och fler knoppar, så jag hoppas på en lång blomning
Jag ska försöka ta frön, för fler av den vill jag ha:) 



I går kväll var vi på match, William spelade sent, det blev riktigt kyligt i slutet. 
Men storsegern värmde förstås endel:) De två första målen petade William in:) 

Thank you for the invitation Creative Countrymom



Ha det gott 



Kram Maria 









19 kommentarer:

  1. Lycka till med glasögonen :).
    Så många fina blomsterbilder. Ikväll såg jag att mitt höstsilverax börjat slå ut. Glömde dock att jag tänkte gå ut med kameran och nu är det mörkt.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här är det inte mycket som blommar nu så jag skulle behöva skriva lite namn från dig på fina höstblommande växter.
    Vad duktig han är William.
    kram Helena

    SvaraRadera
  3. Åh så mycket som fortfarande blommar hos dig...fantastiska rosor, det är så bra att du skriver ut namnet på dom så att man vet. Jag har redan antecknat några jag vill ha...
    Ha en fin kväll!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Höstsilverax har jag aldrig skaffat just för att den aldrig brukar hinna blomma här uppe, men i år har jag tänkt att det nog skulle ha funkat ändå. :)
    Det är fortfarande en hel del som blommar, men några blommande nävor har jag inte. Dina ser ju helt bedårande ut!

    SvaraRadera
  5. Visst är det svårt att välja... Så vackra blommor hos dig, här har trädgården tagit höst :)
    Får nog bli att plocka bort anonyma här också! Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Så vakre bilder du har tatt av rosene i hagen din, og det øverste bildet er så utrolig vakkert!

    Ha en fin dag!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  7. Mycket fina rosor. Du skrev att den vita såg ut som en glassbomb. Precis! Vi har nyss varit i Kroatien och överallt fanns glassvagnar med precis sådan små fluffiga berg i alla färger.

    SvaraRadera
  8. Mina 'Brunette' har knoppar, men har inte slagit ut än. Hoppas den hinner med det i höst, dels för de vackra blommorna men inte minst för den underbara doften:-)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Bra val av glasögonbåge, så snyggt med svart båge, du ser jättebra ut i det tycker jag. Och som vanligt visar du fantastiska foton från din fina trädgård! Louise Bugnet rosen är ju helt makalöst fin!!! Jag besökte Uppsala slottsträdgård i veckan och fick sååå mycket inspo till min trädgård så nu vill jag helst att det ska vara vår istället för höst, fniss :)

    Taaaaack för din röst på mig <3

    kramar aka

    SvaraRadera
  10. Å, jag väntar och väntar på att mitt hästsilverax ska slå ut! En sån här varm höst borde det ju snart göra det!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  11. Vilken fröjd att ha sådana skönheter i trädgården, så läckra bilder på höstsilveraxet !
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Ja, det har verkligen fått sig en rejäl skjuts i trädgården med det fina vädret vi har nu, måtte det vara kvar några dagar till. Och som det blommar hos dig! Så fina växter!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Each flower image looked like a portrait. Nicely done. Knowing the name of each flower is an amazing skill. You are a top notch photographer and gardener.
    JM, Illinois-U.S.A.

    SvaraRadera
  14. Grattis William, det var bra jobbat!
    Så fint det blommar, en fröjd och se alla
    dina växter.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  15. Fortfarande mycket fint som blommar hos dej!!
    Den där Septembersolros 'Lemon Queen' var fin, hur hög blir den?
    Ha en bra dag
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mariana. Min septembersolros är nog ca 180cm hög.
      Kram

      Radera
  16. Virkelig masse fint du har i blomst ennå:)
    Og din Höstsilverax er steget føre min...den er snart i blomst:)
    Nyt høstdagene...sååå herligt vær:))

    SvaraRadera
  17. Hei! Utrolig blomstring og vakre bilder. Høstsølvakset er ikke bare vakkert, men dufter innmari godt!
    God kveld! Anne

    SvaraRadera
  18. Vad fina höstsilveraxen är. Har inte, men borde nog plantera. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.