Sabelhagens olivlund

måndag 1 augusti 2011

Ghislaine de Feligonde och Tea Clipper, 2 favoriter

I sommar har myskrosen Ghislaine de Feligonde växt till sig. Hon är nu inne på sin tredje sommar. Det var en av de första rosorna jag köpte, och jag har väntat och väntat på att hon ska bli sådär stor och frodig. Jag får nog vänta ett tag till, men jag ser ändå att det är på gång. I vinter gick hararna hårt åt henne, så hon fick nästan börja om från noll. Men jag har gödslat med hästgödsel och fjäskat lite extra och det verkar ha gett resultat. Denna vinter ska jag hägna in rabatten hon står i, så kanske hon (och de andra i samma rabatt) slipper börja om. 









Tea Clipper är en Austinros som jag köpte nu i år. Jag hade den på min önskelista sedan länge, men efter de senaste två vintrarnas framfart var jag tveksam till om jag skulle köpa fler Austinrosor. Men när jag väl såg den kunde jag ju inte motstå!  Den står i samma rabatt som Ghislaine de Feligonde. 





Jag har daggkåpa som inramar rabatten, men i vinter ska jag nog fundera ut en annan växt som passar bättre. Daggkåpan vill gärna breda ut sig lite för mycket. 

Maria 

3 kommentarer:

  1. Tea Clipper är lika fin som Ghislaine de Feligonde, har en Ghislaine jag oxå som är tre sommrar och vintrarna har gått hårt åt den.
    Gillar färgen på rosorna.
    Ha en fin dag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga rosor du har och en så härlig båttur ni gjort här nedan!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hej på dig
    Vad kul att du hittat till mig. Vilken härlig blogg du har. Skall ni bygga i Kroatien..vad spännande. En kollega till mig har hus i Kroatien. Tror om jag inte har helt fel att deras hus ligger i närheten av Trogir. Men tänk så underbart. Önskar dig en härlig dag. Kramar från Maria

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.