Sabelhagens olivlund

söndag 31 januari 2016

Att ta sig an nästa projekt - gavelrabatten i lila-rosa-blått-röda nyanser-purpur

Då har "turen" kommit till nästa projekt i trädgården, förra söndagen skrev jag om min nya kommande vita rabatt som ni kan läsa om här
(Jag är så jättetacksam för alla tips, idéer och kommentarer jag fick om den rabatten) 
Det är min gavelrabatt som ska struktureras, tuktas och bindas upp. 
Några växter kommer försvinna härifrån och några kommer flytta in. Men framförallt behöver jag klippa ner de rödbladiga spireorna som vuxit sig enormt stora genom åren. Undra om man kan formklippa dem? Jag har två stycken i denna rabatt, och jag frågar mig om det är lite mycket, det räcker kanske med en.  Då skulle jag ju få plats med tex 'ett hav av' salvia Caradonna istället. 

I början av sommaren domineras rabatten av pioner och daggkåpa. Och här är rabatten i pastellfärger, och jag tror den få vara så. 




Växter som ska vara kvar 


Great Western 

Sensommar 
Jag vill få in mer växter som blommar i slutet av sommaren och in på hösten. 
Höstsilverax, sköldpaddsört, daglilja och fackelblomster finns men jag vill ha mer. Mer mustiga färger, tycker att intrycket nu är lite blackt/färglöst, platt och intetsägande. Och så säckar rabatten ihop i mitten längst bak, behöver höjd där. Så då tänker jag mig att mina två Great Western rosor ska flyttas samman och stå där i mitten istället för på var sin sida. Funderar på att gräva upp all daggkåpa och dela hostor och flytta hit istället. Har nog även någon mer daglilja som skulle kunna passa här. 
Jag tror jag måste göra rabatten lite större och fylla upp i framkant för ett snyggare och mer stilrent intryck. 






 Inspirationsbilder från nätet 
Lite såhär är det som jag är ute efter. 
Mer färg i lila, mörkt rosa, röda nyanser, blått, purpur.  
Kanske något orange för att få in en komplementfärg. 
Jag behöver fler "flata och bulliga" växter som inte är så toppiga. 
  



Vet någon vad de rosa blommorna heter? 





Önskelista att beställa : 
Anisisop
Ageratum 'Red Cutting'

Stor bockrot 'Rosea' 

Salvia Caradonna

Temynta 'Panorama' 

Solbrud 'Western' (kanske) 

Röd solhatt 
Kransveronika 

Har ni något att tillägga, tipsa om så gör det gärna:) 


En söndag utan planer, förutom kloklipp på Lykke i eftermiddag. 
Det finns ju massor man kan göra här hemma, men vi har en paus från sådant just nu:). Och jag njuter av att jag har haft en hel dag utan huvudvärk. 



Kram på er 










16 kommentarer:

  1. Fine bilder av bedene dine! Det er omtrent det samme jeg skal i gang med til våren, for jeg skal også gjøre om et stort bed. Det er vanskelig å bestemme seg for hvilke planter som skal få bli der.
    Det blir nok fint hos deg når du blir ferdig!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt inlägg med härliga funderingar. Många fina rabatter har du ju redan men jag föstår det där med kant som håller ihop det hela.Det har jag varit inne på också till min perennrabatt.
    Lavendel är ju en bra sådan växt och kärleksört är också fin för den är grågrön nästan hela säsongen och när den blommar är jag allt annat över. Den är ju billig dessutom och enkel att föröka själv.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Ah, du har så många härliga idéer och projekt och visioner! Man ändrar sig, det är bara så, man ser hur också växterna förändrar sig och man måste flytta om emellanåt. Jag känner igen det. Det skall bli kul att se hur du gör!
    Trevlig söndag, kramar

    SvaraRadera
  4. Har ni något och tillägga...fniss, tror
    inte det ;) Du är fantastisk, din trädgård
    kommer bli landets finaste.
    Kramar och fin söndag/AM

    SvaraRadera
  5. For en frodig og fin hage...imponerende! Kjenner at jeg lengter etter vår og sommer igjen når jeg ser på de flotte bildene.

    SvaraRadera
  6. Din trädgård, vännen.... din trädgård... Fantastiskt vacker!!!! Jag behöver ta mig an mina rabatter på framsidan, borde få in något som blommar på sensommaren och hösten jag med... Så vill jag göra en rabatt runt ett träd vi har... ja det finns en del idéer men inte så mycket kunskap... ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  7. Åhh din gröna oas...så underbar! Kan inte se mig mätt på alla fina blommor du har, du borde ha "öppen trädgård" (men det kanske du redan har!) eller så får du skriva en trädgårdsbok!
    Ha en fin kväll, nu stundar snart en ny vecka igen...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Oh underbart fint, jag längtar så! Röd Kvanne tror jag den heter, har för mig att hon Berit johansson på någon frösäljargrupp på FB brukar sälja sådan fröer. Jag klippte ner i min Diablo , Mörkbladig spirea,, den tog liksom över helt,, jag är mkt orolig att den inte tar sig, gjorde det i höstas, men de som jag köpte den hos sa att det bara var att klippa fast jag fick inte till en form, så efter lite försk med det så kapade jag den ganska rejält får se om den tar sig. Däremot om du klipper kan jag tipsa om att vill du ha massor med sådan buskar så är de bara att peta ner pinnarna jag gjorde det och fick redan i höstas se hur de spirade , har gjort det innan med mycket lätta att förka per pinne i sandjord. ha en fin söndagskväll!

    SvaraRadera
  9. Krysser fingrene for deg at hodepinen holder seg borte- vær snill mot deg selv.

    Nydelige bilder og det gjør godt for en kald vinter sjel å synke inn i slike vakre bilder, med visshet om at det er ikke lenge igjen til en ny herlig sommersesong.

    Ha en ny fin uke

    Klemmer fra Monica

    SvaraRadera
  10. Det ser ju väldigt bra ut redan nu, men perennrabatter behöver göras om då och då. Jag har sett formklippt smällspirea så de tror jag du kan klippa rejält, och varför inte till ett klot :) Det rosa tror jag också är kvanne. Tyvärr är den inte perenn här och det har varit dåligt med självsådda fröplantor.
    Lycka till med planeringen (saknas det kanske ett gräs?)
    Kram
    Katarina, klot- och gräsälskare

    SvaraRadera
  11. Bedene dine er jo veldig fine allerede syns jeg. men forstår hva du vil endre...det blir flott dette:)
    Du har mange fine planer for hagen din til sommeren,blir så gøy å se hvordan du får det til:)
    ps...klematisen jeg har plantet var med tanke på din Guernsey Cream...dette var det nermeste jeg kom...den er jo sååå nydelig:)
    Fin ny uke til deg:)

    SvaraRadera
  12. Så utrolig frodige og fint samstemte bed når det gjelder farger og former! Hvis jeg skulle foreslå noe, måtte det være ulike Hosta, de roer ned et bed, og er bare så flotte! Men du har flotte planer og godt blikk for hva som fungerer!
    Å klare å planlegge for blomstring hele sesongen kan være en utfordring, det sliter jeg med selv! Titter gjerne innom igjen senere, du har en superfin blogg!

    SvaraRadera
  13. Härliga funderingar, blir säkert utmärkt. Två tips till att fundera på (om du inte redan har gjort det): höstflox och höstaster. Båda blommar länge och sent, floxen doftar och båda är fina till snitt. Båda finns i hela färgskalan vitt-rosa-lila.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  14. ouah !!!! magnifique
    belle fin de journée
    joelle

    SvaraRadera
  15. Tänkte bara skriva att dina spireor är små jämfört med mina. Visserligen beror det ju på var man bor och hur de står, men mina är 2,5 meter höga! Så om du funderar på om du ska ta bort den ena, gör det i tid! Gissar att du kan plantera om den som solitär någonstans där den inte konkurrerar med perennerna. Jag älskar mina, men de är onekligen glada i att växa. Och nu såg jag tipset om att föröka dem, det ska jag minsann göra!

    SvaraRadera
  16. Hej Maria!
    Här har du en som inte skulle ta bort smällspireorna. Jag tycker att de stramar upp på varsin sida av rabatten. Däremot kan du klippa ner dem rejält, till 60-70 cm höjd plus gallra ut några gamla grenar helt. Dalta inte med dem, klipp. Jag såg ett Monty Don - program en gång där de klippte ner en fullständigt övervuxen smällspirea till knähöjd. Mina egna står magert och inte växer så våldsamt fort, men jag gallrar ändå och försöker få till en sirlig, överhängande form.
    Dina inspirationsbilder är fantastiska, vem vill inte ha det så? De innehåller en del fluffiga gräs, det tror jag är en av hemligheterna bakom den moderna känslan.
    Ja, härliga bekymmer! Lycka till!
    Marta

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.