Sabelhagens olivlund

måndag 17 april 2017

Att ha fått så mycket inspiration

Jag måste visa er lite bilder från när vi var på Brac, en ö utanför Split. 
Vi mötte upp två arkitekter från consultfirman vi jobbar med, och elingenjören som har hand om ac, ljus och "smartahem". Det var en heldagsutflykt som tog sin lilla tid. Men vi fick så mycket inspiration så vi var helt fulltankade:) 
Från Marina tar det först ca 50-60 min (beroende på säsong, fler bilar sommartid) med bil till Split för att ta färjan, sedan 55min med färja till ön Brac och sedan bil igen för att köra till andra sidan ön som tog ca 45min. Det var helt klart värt all tid på både färjan och i bilen, för vilket ställe. Oh my säger jag bara. 
Vi fick förmånen att kika runt i fyra lyxvillor som vår arkitektbyrå , Abis Consulting, designat. Fyra helt olika villor, som alla tilltalade oss på något sätt. 
Vi har fått så mycket inspiration, och är så glada över att vi fick möjligheten att gå omkring och fota hur mycket vi ville i de här husen. 
Villorna har alla fina namn 
Villa Tiha, Villa akuna, Villa Ivy, Villa Rosmarine och Villa Mila (som inte är färdig ännu). 

Villa tiha







Villa akuna blev vår favorit 









Villa Ivy 


















Vi tittar på bilderna om och om igen. 
Daniel tog 470st så vi har lite att beta av:). 
Tankarna på hur vi vill ha det inomhus börjar klarna, men det är en bit kvar. Det är så mycket som är snyggt, och det gäller att enas om en stil och hålla sig till den. 
Vårt hus kommer ju inte alls bli i närheten av så stort
 som de här villorna är, men materialval och designen är lika viktig.

Vi kom hem i natt och möttes av ett lätt snöfall. Hmmm.... 
Men idag är snön borta och solen har faktiskt visat sig, men det är väldans kallt ynkliga 5-6 grader. Vill hellre ha de 22 vi hade i Marina:) 

Ha det gott  



Kram Maria 


















6 kommentarer:

  1. Oj, vilka roliga "bekymmer" ni har, så spännande och kul det måste kännas!

    Ha det gott och välkomna tillbaka till kalla Svedala!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Åh vilka ståtliga hus!!!! Förstår att ni tankade inspiration så det heter duga! Ska bli så kul att få följa er på detta projekt!
    Mmm... kan tänka mig att 22 grader kändes bättre än dessa 3-5 grader... Vill ha lite mera värme faktiskt!
    Kram till er!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Så flott det ser ut der, og lekre hus! Forstår at det blir mye å tenke på etter å ha vært der, ja. Ha det godt!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  4. OMG vilka tjusiga hus! Ni kommer få ett drömhem. Själv drömmer jag om ett mindre stenhus i Cap d'Antibes. Ja, jag saknar också värmen. Tycker solen kan vara lite snäll mot oss nordbor.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Låter som en härlig temperatur :) Vilken bra möjlighet att få titta på flera villor och få se lösningar i verkliga livet. Det blir så mycket mer konkret att se på riktigt.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Wow va häftigt!!
    Vilken resa ni gör, såååå spännande!
    Och så härligt att ni följer er dröm! Önskar er verkligen all Lycka på vägen!

    Klistrar in mitt svar även här:
    Hej Maria,
    Tack för alla dina tankar och för din förståelse.
    Jag har ju gjort lite tester och bla är jag en väldigt känslig personlighet HSP, det påverkar mig.
    Sn gjorde jag ett test i Sth förra veckan som visar på att mitt minne inte är på topp och det känns ju så där.
    Så jag tror att det är många faktorer som inverkar och gör att jag behöver ro i mitt hem och ordning liksom.

    Va spännande! Vi vet ju inte alls än hur det går för oss, men gör ju samma sak som ni och säljer huset.
    Önskar er verkligen all Lycka på färden!
    Kram Anna

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.