Sabelhagens olivlund

fredag 25 augusti 2017

Kantarellpaj med brie


Provade att göra en kantarellpaj med brie, och det var en paj i min smak kan jag säga. Tokgillar både kantareller och brie, så kombon var perfekt. Jag förstår inte varför jag inte gör paj oftare, det är ju himlans gott. Och enkelt, tror jag fått för mig att det är krångligt med pajskal och förgrädda och så. Men icke, det är plättlätt:). Eller jag hyfsat i alla fall, är ju inte så förtjust i att laga mat egentligen:).  



Kantarellpaj med brie

4-6 bitar 

Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 tsk salt

125 g smör, kallt

ca 2 msk vatten, iskallt
Fyllning
3 schalottenlökar



ca 300 g kantareller, rensade
smör till stekning
salt & svartpeppar
200 g brie

Äggstanning

3 ägg

1 ½ dl vispgrädde

1 ½ dl mjölk
Gör såhär 
1. Pajdeg: Blanda vetemjöl och salt i en bunke eller matberedare. Skär smöret i små kuber. Nyp ihop vetemjöl, salt och smör till en smulig deg. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila kallt i minst 30 min.
2. Fyllning: Skala och skär löken i skivor. Stek lök och kantareller försiktigt i smör tills vätskan från svampen har kokat in. Smaka av med salt och peppar. Sätt ugnen på 175 grader.
3. Äggstanning: Vispa ihop ägg, grädde och mjölk.
4. Kavla eller tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter, och nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 min.
5. Fördela lök och kantareller i pajskalet. Skiva brieosten och lägg skivorna ovanpå kantarellerna. Häll äggstanningen över.
6. Grädda pajen mitt i ugnen i 25–30 min tills ägg­stanningen stannat och pajen har fått fin färg. Låt den svalna i ca 10 min innan servering.


Här hittade jag receptet 

Kanske något att prova till helgens middag eller framför tv'n på kvällen. 


Snart dags för en kvällspromenad med Lykke. Jag "drar" med mig William som väl inte var superlycklig:). Han var ju ute med henne innan han åkte till skolan, men jag vill gärna ha sällskap:).  
Daniel är på väg hem från Stockholm, och det blev senare än planerat. Han skulle egentligen kommit med tåg, (han åkte dit med tåg i morse) så nu har han bilen vid Centralstationen och kommer till Landvetter. Men det löser sig det också. 


Ha en mysig helg 


Kram Maria 





2 kommentarer:

  1. Takk for alle dine hyggelige kommentarer på bloggen min. Jeg setter stor pris på det. Hvilken himla lekker pai. Den resepten skal jeg virkelig prøve. Elsker både kantarell og brie. Jeg har bestemt meg for å blir bedre på å lage nye retter med kantarell. Tusen takk!
    Bon appetitt!
    Jannicke

    SvaraRadera
  2. Åh gud så god den kombon lät!
    Måste prova!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.