Sabelhagens olivlund

tisdag 7 november 2017

Kladdkakans dag - recept på mina två favoriter


I dag är det kladdkakans dag, och jag älskar c h o k l a d och kladdkakor i alla former. Det finns ju en uppsjö av olika recept och jag har väl bara provat en handfull av alla. 
Tänkte jag skulle bjuda er på två av mina favoriter. 


Den första är seg och försvinnande god med farinsocker och chokladbitar i, och den andra en fantastiskt mumsig med kolafyllning och krispigt täcke. 


Seg kladdkaka
50g smör
2 st ägg
2 dl strösocker 
1 dl farinsocker 
0,5 dl matolja
2,5 dl vetemjöl 
4 msk kakao
2 tsk bakpulver 
1 tsk vaniljsocker 
1 nypa salt 
50g mörk kvalitetschoklad 70%

Gör såhär: 
1. Sätt ugnen på 175°
2. Smörj och bröa en form med löstagbar kant
3. Vispa ägg och socker poröst
4. Rör ner smör och olja i äggsmeten 
5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, salt och vänd ner i smeten. 
6. Häll smeten i formen och strö över krossade chokladbitar. 
7. Grädda kakan i 30 min. Pudra med florsocker och servera med lättvispad grädde. 


Kladdkaka med kolafyllning och krispigt chokladtäcke 

3 ägg
4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
2 1/2 dl vetemjöl
150 gram smält smör
1 krm salt
Fyllning:
1 burk karamelliserad mjölk
Topping:
3 dl rice krisp
200 g mjölkchoklad
Gör såhär: 
Smält smöret och låt svalna. Blanda samman de torra ingredienserna och rör sedan ner smöret. Rör ner äggen ett i taget tills en smidig smet. Häll hälften av smeten i en form med avtagbar botten (smöra/bröa formen). Klicka ut den karamelliserade mjölken och bred ut den lite försiktigt. Häll över den resterande smeten kladdkaka och se tills å den täcker kolasåsen. In i ugnen 180 C ca 25 min. Ställ den sedan svalt att kallna. (Den ska vara lös i mitten, det sätter sig sen!)
Smält chokladen till täcket över vattenbad. Låt svalna något och rör ner rice krisp. Bred ut smeten på kladdkakan och låt kallan. Servera med vispad grädde till. 


Lycka till :) 



Ha det gott 



Kram Maria 








6 kommentarer:

  1. Som du frister med gode kaker! Skjokoladekake er jo veldig godt, farlig godt ;)

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Men så mumsigt! Själv så blev jag utan kladdkaka idag så jag får se till att baka något smarrigt i helgen istället! Hoppas du haft en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Mmmm.... en riktig kladdig chokladkaka är alltid rätt :) Kanske dags att pröva en ny? Jag brukar alltid återvända till ett recept - en fransk, riktigt 'tung' och chokladig sak som helst ska få lite hallonsorbet och vispgrädde till.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Mmm, ser mumsigt ut! En av dem liknar en jag har bakat... mums! Får prova den andra nån gång. Men igår missade jag att det var kladdkakans dag, rackarns!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Mmmm.... den där sista skulle man ju testa, alltså! (Vi åt köpt kladdkaka i tisdags...) Du är så himla bra på att baka! Jag tänker att jag ska baka mera när vi är i Wikers Bohus.... Får se om det blir så!? På tal om det.... tack söta du för dina rara ord hos mig och vad härligt att ni kände er väl omhändertagna hos oss! Jag vill ju att mina gäster ska känna sig som hemma när de är hos oss!
    Kram, kram på er!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Kladdkakor försvinner i ett nafs här hemma. Tack för recepten ska testas vid tillfälle. Ha en fin dag raring. Kramisar Tina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.