Sabelhagens olivlund

söndag 17 december 2017

20 underbara år tillsammans






Vi firar 20 år tillsammans, 20 år av kärlek. 
Vi blev tillsammans 1997, då var vi 22 år gamla. 
Hade varit kompisar sedan 1992, så vi hade rätt bra koll på varann, men att bli ett par var ju något helt annat mot att "bara" vara kompisar. Vår första sommarsemester åkte vi till Thailand. 
Lilla jag som knappt varit utomlands innan:). Det var en upplevelse. 
Redan sommaren efter upptäckte vi charmen med bilsemester och körde till franska rivieran och bodde utanför Cannes. 


Vi firade både hel och halvår på de finare restaurangerna i stan de första åren, sedan övergick det till att bli en gång om året och då oftast på helåret på Lucia, vinter och mysigt. 




I går blev jag utbjuden på restaurang, jag hade klurat en hel del på vart vi skulle. Men Daniel försa sig inte, utan höll det hemligt:). 
Jag fick reda på vart vi skulle gå av spårvagnen, och då trodde jag att jag visste... Jag var till och med rätt säker:). 
Men sedan när vi gick av spårvagnen gick vi ju åt helt fel håll mot vart den restaurangen låg som jag trodde vi skulle till. Dags att tänka om:). Gissade på en annan som låg i närheten, men det var också fel:) 

Utan vi fortsatte gå och så dök Thörnströms Kök upp, jag hade ingen tanke på att de flyttat. Och då blev det hela rätt klart, att det var dit vi skulle. Där hade vi inte varit förut, gjort några tappra försök att boka, men det har alltid varit fullbokat. Men nu skulle vi alltså få prova Håkan Thörnströms goda mat. 





En helt outstanding meny. 
En så mysig känsla att få sitta där med min Daniel som betyder allt för mig. En skön kväll att bara bli uppassad, äta och dricka gott 






Först kom det in en förrätt före den riktiga förrätten. Och det var tartar, som ingen av oss ätit förut. Men oh my så gott det var. 





I brödkorgen upptäckte Daniel en ny favorit, det var som en croissant fast det hette något annat. Bakad med mycket smör:). 










Ser ni vilken underbar bukett Daniel fixat,  den stod på bordet när vi kom. 











Kvällens ostar med honung från deras egna bikupor 





En efterrätt före den riktiga efterrätten var blåbärsglass doppad i brynt smör. 
Vid det här laget var vi minsta sagt proppmätta, men det skulle alltså komma in en efterrätt till:).  








En underbart mysig kärleksfull kväll, men den bästa jag vet <3 




Kram Maria 







5 kommentarer:

  1. Hei Maria!
    Gratulerer så mye med 20-årsjubeleum. Det ser ut til at dere har hatt en fantastisk restaurantbesøk.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  2. Grattis lite i efterskott! Menyn låter underbart god och jag förstår att ni hade en fin kväll.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Hurra för kärleken, grattis till er bägge att ni har funnit varandra! Hoppas ni får många många lyckliga år till med varandra!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Til lykke til jer begge! Sikke en fin, romantisk aften :-)
    Knus fra Nana

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.