Sabelhagens olivlund

söndag 20 oktober 2019

Höstträdgård






När vi kom hem från landet förut och jag höll på att packa upp lite mat i kylen som vi handlat på vägen hem, så tittade jag ut på rosen i krukan som står utanför köksfönstren. Fick en sån lust att gå en liten runda i trädgården. Tog med mig kameran och tänkte att det kanske var bäst att föreviga rosen redan idag för man vet ju inte hur länge den hänger i. Och det mörknar ju rätt snabbt om kvällarna nu. Och det är inte så ofta jag får trädgårdsfeeling i oktober nu mera:) Annat var det förr;) ;) 

Salvian blommar, men mycket mindre än i somras...förstås...
Men den har klarat första frosten och ser ändå rätt oberörd ut av allt regnande. För himmel vad det regnar denna höst. Börjar bli lite trött på det nu, ge oss sol tack :) 




Snart börjar det bli dags att fixa fina vinterkrukor på både framsidan vid entréen och här på vår baksida. 
Förra vintern hade vi en jättefin stor bock av granris som stod och välkomnade oss när vi kom hem, det vill jag gärna ha i år igen. Vi satte belysning i den också, det blev verkligen jättefint. 





Undra om inte detta gräs heter randgräs. 
Och det nedan tror jag är zebragräs. 
Jättefina är dom, men rätt klena till växten. 









 Jag sitter i soffan med datorn i knät och sippar på ett glas vitt. Brasan är tänd och Norah Jones strömmar ur högtalaren. 
Snart hoppas jag Daniel kan sätta sig här bredvid mig, men han har  jobb att fixa först. Vi har lite kvar av en film på Netflix som vi började på i torsdags, så kanske kan vi se klart den om en stund. 



Ha en fin söndagskväll



Kram M 













3 kommentarer:

  1. Jeg elsker dine havebilleder, Maria! Så jeg er glad for at du har fået have igen :-) Fortsat hyggelig aften til dig! (Måske nu med Daniel og Netflix :-) )
    Knus fra Nana

    SvaraRadera
  2. Draga Maria,
    Poze sunt frumoase si imi imaginez ce minunatie e, sa te bucuri de aceste plante si flori in gradina ta.
    Va doresc o toamna insorita si cat mai lunga.
    Multe salutari, Mia

    SvaraRadera
  3. Underbara trädgårdsbilder...det är en skön tid nu, men jag gillar inte att det mörknar så fort nu men det är väl bara att gilla läget :)
    Ha en fin vecka!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.