Sabelhagens olivlund

tisdag 21 januari 2020

Hemmadag med nyopererad Lykke





Jag skrev ju här om dagen att vår lördagskväll inte blev som vi tänkt. 
Daniel kom hem från Hemsedal på eftermiddagen, han hade varit där några dagar och åkt skidor med jobbet. Så skönt att ha honom hemma igen<3. 
Vi åt middag hos mina föräldrar och åkte sedan hem till oss. 
Då började vi märka att allt inte var som det skulle med vår lilla prinsessa. 
Efter lite diskuterande fram och tillbaka, beslöt vi oss för att åka in till Blå Stjärnans djursjukhus. Det verkade inte vara så mycket folk där och vi hoppades på det bästa, att lilla Lykke skulle få hjälp snabbt. 
Sedan gick allt mycket fort, vi fick komma in på ett rum direkt. Och jag frågade sköterskan vad hon trodde det kunde vara. 
Direkt sa hon inflammerad livmoder, men veterinären måste säga sitt såklart, men det är vad jag tror. 

Veterinären kom in och Lykke fick göra ett ultraljud och konstaterade det sköterskan trott, livmoderinflammation. 
Så lilla prinsessan fick följa med veterinären och opererades direkt. 
Det är vi så tacksamma för, att hon inte behövde vänta till dagen efter. 

Så jag och Daniel åkte hemåt igen och väntade på att dom skulle ringa och tala om att operationen var klar och hade gått bra. Det var lite oroligt att vänta, man kan ju aldrig vara helt säker. 
Vi var väl hemma knappt två timmar innan dom ringde och sa att operationen hade gått bra och att hon höll på att vakna. Vi andades ut, så skönt. 
Vi skulle få hämta henne nästa dag. 

Vilken ovanlig natt det blev. Lykke var på djursjukhuset och William sov hos en kompis. Kändes väldans tomt här hemma. 

Vilken lycka det var att få åka och hämta henne på söndagen<3. 




Så här ligger hon och sover mest i sin mysiga bädd vid altandörrarna. Ibland lyfter hon på huvudet och kikar ut. 
Vi går små korta rundor i trädgården, och sedan in i värmen igen. 
Hon är trött och dåsig utav smärtstillande tabletter. Äter inte så mycket, utan jag får linda in lite torrfoder i skinka. Och man ser att hon är stel när hon går. 
Så dagar av vila och bara mys behövs nu, och Daniel tar den mesta hemmatiden med henne, men idag är jag hemma. 
Så nu hoppas vi att hon piggar på sig allt mer<3. 








Ha det gott 




Kram M 







11 kommentarer:

  1. Stakkars Lykke da! Får håpe at hun snart blir bra igjen, Maria. Syke dyr er ikke noe hyggelig å ha, for en vil jo at de skal være friske hele tiden :)

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken Marit. Man blir så orolig när djuren är sjuka, dom kan ju inte heller tala om vad som är fel.
      Kram

      Radera
  2. Nårh, god bedring til lille Lykke! Begge vores westier har haft livmoderbetændelse og har fået fjernet livmoderen. Asta var virkelig syg, da hun blev opereret, og det skete på samme måde: akut en sen aften. Uf! Det kan man ikke lide. Men skønt, at I har Lykke hjemme igen!
    Knus - også til Lykke :-) - fra Nana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nana. Aha, har dina hundar också haft detta, skönt att det gick bra för dom också. Det är väl rätt vanligt bland tikar vad jag förstår.
      Kram

      Radera
  3. Sötaste lilla Lykke, många pussar på nosen till dig. <3
    Vilket elände att råka ut för, jag blir så glad av att höra att du fick hjälp så snabbt.
    Man blir ju så orolig när ens finaste sötnos blir sjuk, skönt att hon fick komma hem så snabbt. Kan tänka mig att det kändes konstigt när hon inte var hemma.
    Många krya på sig kramar till sötaste Lykke! <3
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken <3. Vi var inte alls beredda på detta, kom rätt hastigt. Men nu kan det bara bli bättre <3.
      Kram

      Radera
  4. Oj, förstår att ni var oroliga! SKÖNT att allt gick bra och med lite medicin och vila ska du se att hon är på benen snart igen :)
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Stackars Lykke men vilken tur att ni fick operera henne så snabbt. Nu hoppas jag på snabbt tillfrisknande för henne så hon kan gå ut på långa promenader igen ... och leka med bollen som jag vet att jag läst att hon gillar att göra ... och träffa sina hundkompisar förstås.

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din omtanke. Ja hon älskar sin tennisboll, och vi hoppas hon snart kan springa efter den igen.
      Kram

      Radera
  6. Det oppleves så dramatisk når de blir syke. Har opplevd akkurat det samme selv. Det er noen timer man er fylt med engstelse. Det er så godt å få dem hjem igjen. Det er utrolig hvor fort de kommer seg igjen. Heldigvis
    Klem

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.