Sabelhagens olivlund

måndag 21 februari 2022

Bästa Ghislaine de Feligonde

 

Tittade igenom mina bilder och kom på att jag nästan glömt bort den vackra Ghislaine de Feligonde. Denna underbara myskros som blommar i aprikos, koppar och rosa, mina favoritfärger på rosor:). Ganska små skålformade blommor i klasar, eller hur jag ska säga. En skuggtålig buskros med doft av kaprifol. 

Den blir lagom i storlek 1,5 x 1,5 m och är skuggtålig, som passar så bra här i in "nya" trädgård. Klarar zon 4. 

Myskrosorna är ju mina favoriter, efter austinrosorna, och den här tror jag kan bli hur fin som helst här. 





Vilket trist väder vi har idag, blåst och regn. Vi klarade oss torra på morgonrundan, får se hur det blir senare. Det ska visst komma snö. Och det vill vi inte ha. Daniel har kört till Skövde där han ska jobba idag,  och jag var tvungen att ringa och kolla hur det gick för honom. Men vädret var okej sa han:). Jag kan lätt bli lite "nojjig" om han (eller William) är ute och kör i dåligt väder. 


Nu dags att dricka en kopp te, och fortsätta "planera" och fundera på hur trädgården ska se ut. Den är ju rätt orörd än så länge:). 


Följ mig gärna på instagram @maria.helenanilsson heter jag där. Där uppdaterar jag oftare än här:) 


Kram Maria 












6 kommentarer:

  1. I agree with you, it is a very nice looking rose. Glad you found it after looking through your photos once again.

    SvaraRadera
  2. Åh, den är ju så fin! Hade också en sån förut, och kanske att jag kan ha den på min framsida, den är ju skuggig, nåt att tänka på! Roligt att ni skall planera för er nya trädgård! Planering är ju bland det roligaste! ;)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, halva nöjet helt klart:). Jag funderar på att köpa en hit, men behöver planera mer först. Vill att det ska finnas en röd tråd och mera strukturerat än vad jag hade i förra trädgården. Så inte 100 rosor blir det inte här :).
      Kram

      Radera
  3. Det är en fantastisk ros som jag planterade i mammas trädgård. Men den ska jag sätta hos mig senare.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.