Sabelhagens olivlund

lördag 26 februari 2022

Rosor och stjärnflocka




 Rosor i lite starkare färger är klätterrosen Russelliana (överst) och den engångsblommande gallican Frankfurt. Frankfurt är härdig upp till zon 7. Så tips till er som bor långt norr ut. Russelliana är inte fullt så härdig, zon 4. 

Russelliana blir stor och bred, 4x4 meter. Så stor blev den inte hos mig, men man kan tänka på det, så den får en tillräckligt stor plats att växa på. Frankfurt är mer lagom i storlek 2x1,8m. 

Jag hade dom vid vårt grå förråd i vårt gamla hus. Så snygga där tillsammans med stjärnflocka. 




I dag blir det en sväng till Tjolöholms Gård för att köpa honung. 

Och i morgon blir det lek och bus för Lykke på Spanielträff. Hur mycket hon nu leker, hon är ju över 9 år nu <3. Sötfia <3 

Jag brukar inte nämna vad som sker i världen, men det är ofattbart och hjärtskärande det som händer. 


Ta hand om er 


Kram Maria 







3 kommentarer:

  1. Det var en snygg kombination med den rosa rosen och mörka stjärnflockan. Tror mina mörkröda stjärnflockor har gått ut tyvärr. De har alltid varit lite mindre växtglada än de andra.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag ångrar att jag inte grävde upp en stor rugge stjärnflocka och tog med mig hit. Jag får börja om från början igen här, det är helt andra förhållanden här. Mera torrt och skuggigare.
      Kram

      Radera
  2. Det bästa av 2 världar! Rosor och stjärnflocka! En snygg kombo...
    Ja vi får hoppas på ljusare tider nu. Verkligen!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.