Sabelhagens olivlund

måndag 28 februari 2022

Jag vill tipsa om Silverpäron, ett underbart prydnadsträd

 


Denna soliga sista februaridag passar det väl jättebra med ett litet tips på mitt favoritprydnadsträd? 

Det är Silverpäron som jag tänker på, och det är så otroligt vackert när det slår ut  sina ljuvliga blommor i början av maj. 
Bilderna är från vår gamla trädgård, men inte mindre aktuella för det:). 
Där köpte vi ett "rejält" träd från början, med trädkronan rätt högt upp, vilket gör att trädet känns maffigt och härligt:). Lite dyrare inköp men värt varenda krona. 

Jag skulle gärna ha ett silverpäron här i vår nya trädgård (undra när jag ska sluta säga "nya" vi har bott här i 3,5 år nu:)). Funderingar på att ha ett i kruka finns, men är inte helt säker ännu. 


Silverpäronet är lättskött och behöver bara finputsas lite. Det har ju ett så fint naturligt hängande växtsätt. 

 Vi klippte det lite i underkant så det inte får en "buskform" för det vill man ju inte.. Och även att växterna under ska kunna växa och inte kvävas. 
Man beskär det i så fall under JAS-månaderna. Juli, augusti, september. Det går även att beskära i mars. 

 På hösten bildar det små päron som är för beska för att äta, men så fina i buketter. Silverpäronträdet kanske ser späd och sirligt ut, men är en tuffing. Och när den är etablerad tål den både sol, salt, torka och beskärning. Kronan går att forma till önskad form. 







En solig dag idag, så skönt att slippa regnet som varit. I morgon går vi in i första vårmånaden. Tänk att det är Mars och våren är här, det är så skönt.




Ha en fin start på veckan  




Kram Maria 







2 kommentarer:

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.