Sabelhagens olivlund

torsdag 11 juni 2015

Nu är det fem


Nu är de fem i blom, och jag ser så mycket fram emot fortsättningen:) 
Jag bara hoppas att många, många fler hinner slå ut innan vi drar till Marina. 


Therese Bugnet 
En kanadensisk ros som remonterar, blommar om, långt in på hösten. 






Pendulina 
Den tåligaste av mina rosor,  klarar zon 8. 
Den sköter sig helt själv och fryser inte ner på vintern. 
Den blir stor, 3,5x3m, så allt eftersom kommer jag få klippa den så den inte tar över hela silverpäronsrabatten. 


Wasagaming 
En av mina nyare rosor. Också härdig, zon 6, och frisk långblommare. 


Cantabrigiensis kan det bli ljuvligare:)? 
Blommar på försommaren och slår ut först hos mig. Zon 6. 
Blir mer bred än hög, 3x2m 




Single Cherry 
Planetens mest svårfotade ros? :) 
Den har en varm sammetsröd färg som är riktigt lurig att få till. 
En jättefin ros, som verkligen pryder sin plats i rabatten, men jag tycker den blommar över rätt fort. 


Louise Bugnet 
En kanadensisk ros som blommar hela sommaren. Zon 7. 



Undra vilken ros som är näst på tur? 
Hoppas jag inte behöver vänta så länge. 

Henry Hudson kanske? 

Eller Ritausma? 


Ha en fin torsdag 

Kram Maria 







8 kommentarer:

  1. Du har så mange fine roser! Her står alle i knopp nå, men ingen har begynt å blomstre enda. Louise Bugnet er utrolig vakker! Ha en fin dag!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Inte bara har du en fantastisk trädgård med fantastiska växter! Jag tror minsann du har ett enastående eget litet mikroklimat också, som det blommar redan, så underbart vackert!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt så många rosor som blommar,
    helt klart mildare nere hos er. Och så roligt att
    ni snart ska åka till Marina.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Du har virkelig mange fine roser som blomstrer allerede !
    Vi bor i en lun vik sør øst Norge, men her er det fortsatt bare knopper på rosene :-(
    Nyt blomstringen :-)

    SvaraRadera
  5. Oj, blommar redan! Fantastiskt! Ja dina rosor är magiska...ska köpa mig en ny ros nu till flytten, har du något bra tips?
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  6. Man kan tro att du bor i Norrland, haha. Men härdiga rosor passar överallt. Andra bilden på Cantabrigiensis blev min favorit.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Cantabrigiensisen är helt galet vacker... Det är en som jag definitivt kommer sätta upp på listan.
    Här har inte en enda slagit ut ännu. Men jag längtar galet :)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Wow, vilken skillnad det är mellan zonerna i landet. Här har vi äppelblom och tulpaner fortfarande. Känns som långt kvar innan det knoppas bland rosorna.

    Kram från Helen

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.