Sabelhagens olivlund

torsdag 25 juni 2015

Bara ljuvliga rosor


Nu är vi hemma i trädgården igen, och det är helt galet så det har vuxit på de sex dagar vi varit på landet. Allt är mycket större och mycket m e r än förra året. Rosorna kan nästan inte alls stå själva utan lägger sig och slänger sig åt alla håll. Helst dit jag inte vill:) De börjar ta sig lite väl mycket friheter tycker jag;) 

Martin Frobisher 
Jag måste göra något åt min rosenhäck, den har en mer lodrät form än står upp som en häck brukar göra... Undra om jag vågar klippa ner den till ca 50 cm i höst eller om jag ska vänta tills i vår. 
Romantiska Constance Spry
Hon klänger på bågen. Går man förbi utanför så ser man henne från gångbanan. 
Frankfurt 

Russeliana 

Wild Edric

Cornelia som tagit sig enormt bra. Stod inklämd, flyttades och har efter det växt till tredubbel storlek. 
Leander 
Crown Princess Margareta 
Maigold 

Nevada har äntligen efter flera år börjat blomma, det var nära att den hamnade på komposten förra året. 


Wasagaming 

Californica Plena 
Den finska rosen Sointu

Favoriten Ritausma 

Finska rosen Lumo 


Therese Bugnet 

Så nu får det räcka med rosfrossa för idag:) 
16 st blev det, jag tror jag har kanske 20-22 i blom, men tar dem en annan dag. 

Tack S och E för att ni kom hit på fika idag och hjälpte mig ta hand om lite växter som blivit över. 


Kram Maria 






10 kommentarer:

  1. Så mange vakre roser du har! Utrolig stor variasjon på de. Jeg har 4 av de du har :)
    Ha en fin kveld, Maria!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Galet vackert! Gillar speciellt de ljust rosa! Verkligen jättefina!!!! 20-22 stycken!!!!??? Åh, din trädgård är underbar! Du har en stor del i att mitt trädgårdsintresse spirar, ska du veta! Dina bilder och din blogg inspirerar mig massor!!!
    Jag ska ut och fota den andra pionen som slagit ut, den är SÅ stor! (tycker jag) Det verkar vara ett bra växtår i år!
    Kram och ha det gott vännen!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. De er jo så vakre :) Noe av det beste med å være borte er å komme hjem på se hvordan det har vokst. Tenker det lukter godt i hagen din nå. Vi har plantet Fairy og sommervind i skråningen her og fem busk roser mellom oss og naboen. Gleder meg til de vokser og blomstrer.

    Ha det så godt og takk for alle gode ord inne hos meg :)

    Klemmer Monica

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj så vackert! Nevada har jag testat så många gånger och den har aldrig blommat...den ska få en ny chans vid röda huset!
    Sommarkram,
    Titti

    SvaraRadera
  5. Din rostoka! :-)
    Det måste dofta underbart i din trädgård! Och vad härligt att ha så många - du måste ju kunna plocka in fångvis med rosor i huset!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  6. Sukk så mange nydelige roser :) Constanse Spry og Leander ble jeg helt betatt av :) Og bildene av havet i ditt forrige innlegg....Herlig. Skulle bare ønske det kunne komme litt sommervarme nå :) Klem fra Nina

    SvaraRadera
  7. Så många rosor som blommar, här har det
    inte kommit riktigt så långt. Mer i knoppstadiet,
    men det går fort när solen lyser, och det gör den
    idag.
    Ha en skön helg och kramar/AM

    SvaraRadera
  8. Ååå så mycket fint!
    Det är så svårt det där... jag planterade rosor framför verandan som jag trodde skulle bli en lagom hög häck... i stället växer de som höga spjut och var för sig liksom.... haha...det är ju inte riktigt min avdelning det där... men nu funderar jag i alla fall på om jag ska flytta dem och plantera något annat där... vi får se... Har i alla fall köpt några nya rosor som ska ner i stora krukor så får vi se om de övervintrar...
    Ha en fin helg!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  9. Härligt med rosfrossa. Alltid roligt att upptäcka nya sorter, tack.
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.