Sabelhagens olivlund

onsdag 17 juni 2015

Det blommar i rosa-röda toner

Äntligen har första bondpionen slagit ut. Lycka:). 



Intill pionen blommar Single Cherry & Ritausma 
Förra året måsta jag erkänna att jag tyckte Single Cherry var sådär, och kunde inte riktigt förstå varför det var en ros flera höjt till skyarna. Men i år, då förstår jag. Tar tillbaka all misstro jag hade mot den:) 
Ritausma är en fluffig bakelse 
En nyckelpiga kom med på bild också ser jag nu :) 
Stanwell Perpetual 
 Det går väl sådär för denna ros, mycket skador på bladen 
Wasagaming 
Så robust och frisk 
Martin Frobisher 
Sötaste av knoppar har Sointu




Stjärnflockorna sprider sig och får nya snygga färger 



Det enda jag inte gör i trädgården är klipper häcken, tycker det är läskigt med häcksaxen. Men igår skulle jag prova lite, för D hann inte klippa allt. Men nej, det är inget för mig. Svårt att få det helt rakt, och så fick jag kramp i armarna efter bara en pyttestund och då har vi ändå en lätt häcksax. Men det var nog bra för gäddhänget;) 

 Ingen frukost på altanen idag, burr för ynka 12°. 
I kväll spelar William sista matchen för denna säsongen. 

Ha en fin onsdag i midsommarveckan 


Kram Maria 











14 kommentarer:

  1. Hej heeeeej!
    Men ooo my ooo my vad härligt med 7 veckors semester...gud så skönt...det känns som det första jag skulle göra skulle vara att sova en vecka i sträck...haha...
    Å himmel så mycket fint du visar. Hos oss har varken rosor eller pioner slagit ut ännu...jag har ingenting att plocka in från trädgården just nu...
    å altanen sen då himmel så fint det blir!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. How wonderful are those photos, especially the first one! We are lucky to have lunch on the patio here, with 35 Celcius!
    Wishing you sunny days ahead,
    Olympia

    SvaraRadera
  3. Så mye fint :) Jeg gleder meg til Ritausma og Martin Frobisher slår ut håret her også :) Med 8 grader og regn kan det bli en stund til. Nyt feriedagene, Maria.
    Klem.

    SvaraRadera
  4. Härliga rosor! Ja, i orse hade vi 7,5 grader vid kl 7... Alldeles för kallt ju!
    Hoppas matchen går bra ikväll!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  5. Wasagaming så snyggt packad. Mycket fint som blommar hos dig.
    Fin midsommar
    Anette det

    SvaraRadera
  6. Jag är alltid så imponerad när jag tittar in till dig. Hur får du plats med så många rosor?
    Önskar dig en skön midsommar.
    Annika

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara och många rosor du har trots denna kalla, blöta och blåsiga vår. Fint att titta på alla vackra bilder och drömma lite medan "höstrusket" drar fram utanför fönstren.
    Önskar dig en fin midsommar! Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastisk pion !! Såå läcker, den skulle jag vilja ha i trädgården. För typ 15 år sen la vi igen alla rabatter men nu får jag verkligen fundera på om jag inte ska anlägga nån igen...fast pioner kanske man kan plantera direkt i gräsmattan ?
    Jag här blev det jättekallt igen efter förra veckans fina dagar!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Oj så många skönheter du har i trädgården som redan blommar - otroligt vackert !
    Ha det så gott !
    Trevlig helg !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  10. Single Cherry er veldig fin! Nydelig farge på den. Du har så mange vakre roser, og jeg gleder meg til å se flere av de du har!

    Nyt ferien din!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  11. Så fina bilder på underbara växter! Wasagaiming...så fin!
    Ha det toppen!
    Annika

    SvaraRadera
  12. Å vilken underbar pion!! Härlig färg, doftar den också? Njuter av dina rosor för hör går vi i väntans tider, väntan på sommaren! :)

    SvaraRadera
  13. Wasagaming är ju väldigt läcker! Stanwell har alltid lite mörka fläckar på sina blad, inget konstigt. Dock ser min häck lite ruffigare ut i år efter denna kalla våren. Tilltuffsad liksom. Annars blommar det ju ljuvligt hos dig!
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  14. Härliga rosor! Jag har dom också men dina har kommit längre! Det är bara wasagaming som blommar här för första gången och måste säga att den rosen överträffar alla mina förväntningar. Håller med jag gör allt i trädgården men klippning av häcken där går min gräns. Allt gott Mari

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.