Sabelhagens olivlund

måndag 21 maj 2018

Älskade rosa - moodboard





Tänkte inleda denna veckan med lite rosfrossa i rosa. 
En av mina favoritfärger i trädgården är just rosa. Det är säkert många som delar den med mig:) 

Vad vore trädgården utan den gröna basen, de ljusa pastellerna och de mörka skönheterna? 
Det är svårt att inte lockas till att göra trädgårdsinlägg även att jag inte längre har en trädgård jag kan gå rundor i varje dag. 
Så det blir en tillbakablick idag, jag tror ni gillar mina inlägg om trädgård även att det blir en favorit i repris. 

Therese Bugnet, ovan, var en av de första rosorna som jag planterade i trädgården. 

Juanita, nedan, trädgårdens bästa överraskning. En ros som som visade sig vara en riktigt rosa diamant. Den blommar och blommar, så tacksam. 



Quatre Saisons, 
Remonterande, zon 4. 



Cornelia, vilken skönhet hon är. 











Valdemar, Constance Spry, Salet 
Menja, provros, Salet 
Sweet Haze, Martin Frobisher, Eglantyne 
Louise Bugnet, Wasagaming, Ritausma
Californica Plena, Celestial, Sointu
Fritz Nobis, Duchesse de Montebello, Complicata 


Lady Salisbury, 
är bra frestad att beställa henne till landet. Men rädd att hon är för kinkig. 





Vilken helg vi haft, helt underbar. 
Vi har varit ute vid havet och bara njutit. I går var vi i Särö hos våra vänner M & A. Vi satt på deras altan i solen och hade det så bra. 
Vi blev bjudna på spontanmiddag och rosé. Så himla gott, kyckling med sallad och supergod basilikaröra. Varken jag eller Daniel hade ätit sallad med jordgubbar i förut, och vi båda två blev helt tagna. Oh my så gott:). 



En kväll att minnas när hösten tar vid och vinden viner utanför fönstren. 




Hoppas ni alla haft en bra måndag 




Kram M 







6 kommentarer:

  1. Fantastiske rosa roser! Lady Salisbury var helt nydelig. Det er vel en Austinrose og noenn av de tåler ikke så mye kulde.
    Ha en fin uke!
    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Så mange rosa skjønnheter! Hver på sin måte er de fine. Roser er fine når de trives og ikke får sykdommer ;-) Min favoritt er Comte de Chambord.

    SvaraRadera
  3. Rosa en av mina favoriter och mer än en gång har jag frågat mig själv - hur många rosa pioner kan en människa egentligen behöva? Logiken säger inte så många men känslan landar i att de bara blir fler... Jag har ju aldrig haft en trädgård som varit lämplig för rosor :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Ohhhh amazing roses - thank you for your advices - have to find a place for some of them. :)!
    All my best and happy gardening
    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Herlig gjensyn med alle de flotte roser:)
    Nå er det bare så flott i hagene, nyter og bruker alle ledige timer der...så nydelig:)
    Ha en fin uke videre:)

    SvaraRadera
  6. Favorit i repris, funkar alltid vännen! Din trädgård var magisk! Synd att jag aldrig hann se den! ;) Härlig helg ni haft! Och snart är det helg igen... Och helgen efter, åker vi till Bohus... LÄNGTAR!!!!
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.