Sabelhagens olivlund

söndag 23 januari 2022

En av mina favoritdahlior

 


Wizard of oz 
Det är en av mina favoriter, inte för att jag så många att jämföra med ännu. Men ändå:) 
Den blev först ut av mina dahlior att blomma i somras. Den är riktigt söt och har en så fin mjuk ljusrosa färg. Blomman är inte så stor vilket jag gillar. Visst är dom tallriksstora dahliablommorna underbara på sitt sätt, men dom här mindre är minst lika fina. Och enklare att ha i buketter. Den blir runt 80 cm hög och blommorna är 8 cm stora. Det är så härligt att följa den från liten hård knopp till blomman slår ut i all sin prakt. 




Jag börjar dock bli lite lätt nervös över om jag misslyckats med övervintringen...igen... Förra vintern hade jag dom i vårt atrium, och det var jättebra tills det smällde till och blev jättekallt och jag missade helt att ta in dom... Eller ta in kanske inte är bra, men flytta till frostfritt i alla fall.. Och denna vinter har jag förvarat dom på ett annat ställe och det har säkert varit förvarmt istället så dom torkat ut.. Hmm det här med förvaring är inte helt enkelt. Men man får prova sig fram. 



En mulen disig morgon övergick i sol och 'nästanblåhimmel'. Lite vårkänsla nästan:). 

Nu håller Daniel på att göra oxfilépasta, det är en av mina favoriträtter. Vi var rätt sena på att laga denna goda rätt. Men nu är det en stående middag här hemma.




Kram Maria 





 





2 kommentarer:

  1. Underbar, förstår att den är en favorit!
    Oxfilépasta låter inte alls dumt! ;)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Herlig dahlia!
    Så nudelig farge og liker den tette formen også!

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.