Sabelhagens olivlund

torsdag 27 januari 2022

Vackra austinrosor



Jag märker att jag blir extra sugen på att köpa rosor denna tiden, jag sitter och tittar tillbaka på mina inlägg från tidigare år (jag hade runt 100 st i min gamla trädgård) och det pirrar till i hela kroppen. Vilket habegär:). I denna vår "nya" trädgård i Särö, (vi har bott här i 3,5 år) har jag "bara" en ros i kruka. Det är sköna Clair Renaissance. Men hon får ett eget inlägg en annan dag:). Nu ska jag hålla mig till Austinrosor:). 

The Albrighton Rambler 

En av mina absoluta favoriter, små, skålformade, perfekt formade blommor av mjukaste rosa som bleknar till nästan beige/vitt. Den blommar i stora klasar och är frisk och lättskött. Blommorna blir inte fula av regn. 






The Lady of the lake 

Den här vill jag beställa igen. En klätterros som blir ca 2 m hög och har klasar av rosa halvfyllda blommor med synliga ståndare, jag kallar det "blommor med ögonfransar". Jag bara älskar blommor som ser ut såhär. Den är skuggtålig och skulle passa här i vår lite skuggigare trädgård. 



Olivia rose Austin 
Denna rosen hann jag bara följa en säsong i min gamla trädgård innan vi flyttade. 
Blommorna är av gammaldags rostyp. 
Färgen är ljuvligt rosa och doften fin och behaglig med tydliga inslag av frukt. Växtsättet är kraftigt och den remonterar mycket bra med blommor från slutet av juni och långt ut på hösten.



A Shropshire Lad 
En stor och kraftigt växande ros, med persikofärgade blommor. Skuggtålig. Kan användas som lägre klätterros i södra delarna av landet. 



Lady Salisbury 



Wollerton Old Hall. 

Vilken fantastisk ros, blommorna ser ut som siden. Jag var helt tagen av denna ros skönhet. Och jag ångrar djupt att jag inte grävde upp den och tog med mig den hit. Doften är magisk och blommorna har en rund, fyllig smörig blomma i varma toner som så småningom bleknar till en mjukare krämig färg. Även när blommorna är helt öppna, behåller de sina vackert runda form. 


Leander 

Det är en härdig, frisk och robust ros med en underbara aprikosfärgade blommor. Jag är så svag för aprikos rosor. Blommar långt in på hösten. Jag minns att jag kunde plocka in kvistar in i oktober. 



Constance Spry 

Den har stora, tätt fyllda blommor av gammaldags roskaraktär. Den är engångsblommande från slutet av juni till slutet av juli. Den doftar starkt och är skuggtålig. 



Det var några av dom Austinrosor jag hade i min gamla trädgård. Kanske blev någon sugen på att köpa en ny ros till sin trädgård:). 

Ett tips är att köpa tre av samma sort och plantera tillsammans i en "triangel". Det ger ett fylligare intryck. Jag måste ju säga att det gjorde inte jag, för jag ville ha så många olika och inte tre av samma sort:). Men har man möjlighet så är det helt klart värt det. 



Som det blåser här i dag, helt galet! Tur att solen skiner. Det gäller att gå åt rätt håll så man inte hamnar i värsta motvinden. Det gick stora vågor på havet, så vackert. Tycker om att gå vid havet i alla väder. 



Kram Maria 













4 kommentarer:

  1. Underbara! Har haft några av dem, skulle också tagit med mig WOH den är fantastisk!! Nu har jag bara två stycken, varav Olivia är en.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Kommer ihåg din förra trädgård och alla vackra rosor där :) Det är en svår mental match att gå ifrån många olika till färre och 3 av varje. Men idag skulle jag sätta Leander i en grupp om 3. Det måste bli magnifikt. En ros jag älskade trots de rejäla taggarna. Och faktiskt också Crown Princess Margareta. Men att begränsa sig är svårt...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Åh så ljuvliga! Ja, du känner ju till min trädgårdskunskap... Vet (nästan) hur jag vill att det ska se ut... men inte hur jag får till det haha...
    Vi är på Smögen och när vi kom igår blåste det rejält. Det är lugnt idag, men det ska börja blåsa kraftigt imorgon igen, så det är väl lugnet före stormen 😉
    Kram och ha en fin helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  4. There is something about roses - everyone loves them!! Thanks for sharing the photos - very nice!

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.