I går åkte vi till plantskolan och köpte nya terracottakrukor och lite växter. Bästa svärmor hade plockat ihop en 'leverans' av så fina salvior, lavendel och ett olivträd samt sötaste rosen som svärfar var här och lämnade.
Det är bland det roligaste att komponera i hop årets krukor. Jag susar runt på plantskolan som en yr höna och tänker febrilt på vad som ska vara årets tema och färg. Jag ville gärna ha blått i år, tänker att vi bor nära havet, och även lite ljusare inslag som lyser upp i skuggan, det fick silvernjurvinda stå för.
Jag provar också en ny växt (för mig) sommarljus, en romantisk sirlig växt med vita blommor. Ni ser den på bilden nedan intill lavendeln. Jag är så spänd och förväntansfull på hur den kommer bli. Kanske är det både för skuggigt och blåsigt för den här, men vi får se.
Årets krukor blev blå salvia, blå lavendel, blå heliotrop, vitt sommarljus, silvernjurvinda. Enkelt och snyggt.
Årets krukor blev blå salvia, blå lavendel, blå heliotrop, vitt sommarljus, silvernjurvinda. Enkelt och snyggt.
Det är dom tre större terracottafärgade krukorna som är nya. Två höga och en lägre vidare variant med lejonhuvud på. Dom andra är gamla sedan vi bodde i huset. I den mindre krukan längst fram är dahlia på väg upp. Jag satte knölar i maj.
Den söta rosa rosen, vet faktiskt inte namnet på den.., bor i en rottingkorg.
Hade väl egentligen tänk mig att ha en enhetlig växt i varje kruka, men jag var nog inte 'mogen' för det ännu. Utan det blev 'som det brukar' med två - tre olika i samma kruka.
Lavendeln planteras ut i rabatten till hösten.
I dag vräker regnet ner och vi blev rätt blöta på Lykkerundan i morse. Men det ska hålla upp senare i dag. William ska ut med A på en golfrunda.
Vi åkte och köpte bröd på bageriet och sedan hem och gjorde så god frukost. Provade ett osötat bröd bakat på dinkelmjöl som var riktigt gott, och även danskt rågbröd som vi gillar. En kopp rabarber och grädde te och en kopp Nespresso till Daniel så är man hemma;)
Vi ska strax åka och köpa fisk, det blir gäster på middag i kväll. Så mysigt.
Kram M



















































