Sabelhagens olivlund

fredag 23 december 2011

Dan före dopparedan, nu börjar julledigheten



God Jul på er! 
Tack för alla fina hälsningar jag fått. 
Ni vet inte hur glad jag blir:). 



Nu känns det väldigt bra måste jag säga:)). Vi har kommit hem, hjälpte D's mamma att köra några blomsterbud på väg hem från jobbet. D har varit ledig idag så han körde och hämtade mig på jobbet. Där i mellan har han haft fullt upp med handling och annat. Nu ska jag städa lite:)). D står ute och har precis tänt grillen , det blir grillad fläskfilé. 
Vi ska ha det lugnt och skönt och bara slappa, en mysig uppesittarkväll. 



Veckans tema hos blommig fredag är Jul. Gå in och kika på
 Roses and stuff för fler fina bidrag. 





Amaryllisen som jag vann i Isis Drömmars fina tävling har nu slagit ut. Den är så fin tycker jag. Här syns också hur grönt och fint det är ute:)). 





Jag tycker det känns skönt och lite befriande med en grön jul i år. Tänk att vi hade +7,1° i morse! Jag har haft 'tillgång' till min trädgård hela hösten och vintern, ingen snö som täckt den, hoppas det fortsätter så. Då kan jag gräva nya rabatter till mina rosor nästa vecka:)). 





Stor julkram till er från mig! 






















tisdag 20 december 2011

Julgranskulor



Halloj 


Jag älskar när det är dags att ta in granen. Förra året var vi riktigt sent ute, och höll nästan på att bli utan. Jag har för mig att vi fick den billigare för den var bland de sista granförsäljaren/bonden hade kvar innan han skulle packa ihop och åka hem för i år. Men granen var riktigt snygg trots att den var kvar bland de sista, ett oupptäckt guldkorn;)). 


Detta skulle inte hända i år igen, utan nu skulle vi vara ute i god tid. Så redan förra helgen köptes granen och vi tog tom in den samma kväll. Sambon såg lite frågande ut...ska vi redan ta in den...? Japp, i år ska vi njuta av den riktigt länge. 
Och vad gott det luktar med gran! Så naturligt och härligt. 



Men en liten miss blev det i år också, fööör liiiite kulor tycker sonen! Förra året välte nämligen granen på julafton 1 timme innan släkten skulle komma. Panik, och flera kulor gick tyvärr i krasch, och sedan band sambon fast granen i väggfästet till tv'n. De visade sig att det var en spricka i julgransfoten som gjorde att den tippade. Så i år har vi en mycket kraftigare och stabilare fot. Jag hittade den på vinden, visste inte alls att vi hade den. Trevligt med sådana överraskningar. 






Vi brukar köpa julkulor på rea efter jul, så det kommer vi göra även i år. Jag tycker julkulorna från Sia är så fina. 
Undra hur länge till sonen kommer tycka det är kul att shoppa kulor med mamma?? Länge till hoppas jag:))). 



Jag laddade ner ett collageprogram i går, men det blir inte som jag vill. Jag vill arrangera ihop collaget själv, men här gjorde programmet allt. Jag har Mac. Får fortsätta att pröva mig fram. Tack alla för hjälpen. 
Funderar lite på att ändra utseende på bloggen, kanske något för jullediga dagar:)). Jag har verkligen nedräkning här... 




Ha en fortsatt skön tisdagskväll! 















måndag 19 december 2011

Ett lyft för köket





Jag har blivit så inspirerad av alla fina bloggar här, som har små söta hyllor uppsatta i kök (och på andra ställen också):)).

 Ett besök i färgaffären och sedan sågade sambon i sär ett större hyllplan, jag målade och han satte upp. Voila, så lite pynt så var det klart. 
Jag tycker det blev ett lyft för hela köket! Tack snälla söta ni för att ni har så bra och kreativa idéer, som jag kan inspireras av! 


Här följer lite bilder: 
Jag ska lära mig hur man lägger in bilderna lite roligare än bara på rad! 
Skulle vilja kunna göra fina collage. 










 Sambon fyllde år i går så vi hade ett litet kalas. 










Nu är det verkligen nedräkning mot julafton! 4 arbetsdagar kvar sedan är det  ledigt till efter nyår. Underbart! 
Jag har beställt alla sonens paket på nätet. Otroligt skönt faktiskt. Jag hoppas bara att de hett önskade fotbollströjorna hinner komma i tid... 



Kram 





lördag 17 december 2011

Hängaren på plats

Hej, hej


Svisch, så är hängaren på plats i källaren:). 
Vi ska ha kalas för sambon i morgon, så jag tyckte att den skulle upp innan dess. 
Det blev ett riktigt lyft faktiskt. Jag har hängt upp det fina huset och änglavingarna jag vann i Tinas,  The Shed, utlottning. Jag fick skrinet av mamma här om dagen, hon hade fått det i födelsedagspresent när hon var liten. Det fanns en målning på locket som genom åren skavts bort.  
Jag har inte riktigt pyntat klart ännu, skulle vilja köpa något mer...:)). 







 













 Hmm, ser nästan ut som tapeten går i grönt... Det gör den INTE. 





Check...Varit i färgaffären och köpt ljus, ljus grå färg till hyllan i köket. 
Nu ska jag snart börja måla. 


Check...Beställt sommarens resa till, Marina, Kroatien:)))). 




Ha en fortsatt skön lördagskväll!! 





fredag 16 december 2011

Decembers fröjder




Denna veckas tema hos blommig fredag är just; Decembers fröjder. 
Inte helt enkelt tema, men jag gick ut med kameran och fotade lite. Vädret är skönt, +4,5° och lite svag sol. Lite dubbelt är det tycker jag, inne är det pyntat och jag tycker om julstämningen, och å andra sidan är det vårkänslor ute och det är underbart. Hmmm, så då får det bli bilder från båda:)). 
Gå in hos Roses and stuff för att se fler fina bidrag. 



En stor fröjd är att olivträdet fortfarande kan stå ute. 

Uteliv även för citrusen


 Sötnos som blommar idag, gullvivan. Eller majnyckel som jag brukar säga. 


 Se så fina gröna blad på rosen Russeliana. Planterades i våras, så jag hoppas få se den blomma i sommar. 

En riktig stöttepelare är Alunroten

Och revsugan





Så till inomhusfröjd med granen  




Lite adventsmys 


Vad svårt det är fota inomhus nu, och speciellt julgranen. Hu! 





Så skönt med fredag! 


Och så skönt att sonen känner sig bättre idag, har varit sjuk några dagar. Otäck huvudvärk och värk i kroppen. 



Kram 



onsdag 14 december 2011

Gjort några julkort


Halloj

Jag köpte lite snygga papper och glitter. Spets och pennor hade jag sedan innan, så då var det bara att sätta igång! Jag har alltså gjort mina första julkort:). 
Ganska enkla och utan krusiduller, men jag är nöjd ändå. Det tog sin tid att få dem bra, inte helt enkelt för en ovan pysslare:)). 


















 Och så får sonens silver och guldren vara med på ett hörn:))




Tack snälla söta ni för alla gulliga glada tillrop jag fick över att vi äntligen fått chansen att köpa en drömtomt i Marina, Kroatien. 
Nu håller sambon på att skissa på ett hus. Sedan ska vi ta kontakt med en arkitekt, och såsmåningom ansöka om bygglov. Det ska ansökas om vatten och el innan man kan börja bygga också. 
Känslan av att vi i sinom tid kommer ha ett eget hus där är minst sagt overklig. 




Solen glimmar till nu, och det är underbart! +6,5°
Värsta vårkänslorna:)). 





Kram








tisdag 13 december 2011

Änglar i fönstret


Hej, hej 

Vad det blåser och regnar! Skönt att kunna sitta inne och mysa. 
Är hemma med sjuk son idag, han ringde mig på jobbet i morse och lät så ynklig. 


Jag har plockat ner mina änglar och den stora tomten från vinden, så nu är det jul på riktigt:). Änglarna står i var sitt fönster i hallen och tomten sitter i fåtöljen bredvid. 













 Jag har gjort ljuslyktor av glasburkar, och knutit band runt. 

Tomten får vara med på ett hörn bland änglarna:). 




På byrån i hallen står ytterligare en ängel i all sin enkelhet. 







På fönsterbrädan. Här syns det hur bra väder vi har..
Men jag klagar inte, vill inte ha snö och halka. 






I dag firar jag och sambon 14 underbara år tillsammans. 



Hoppas ni alla har en mysig lucia! 


Kram