Sabelhagens olivlund

fredag 16 december 2011

Decembers fröjder




Denna veckas tema hos blommig fredag är just; Decembers fröjder. 
Inte helt enkelt tema, men jag gick ut med kameran och fotade lite. Vädret är skönt, +4,5° och lite svag sol. Lite dubbelt är det tycker jag, inne är det pyntat och jag tycker om julstämningen, och å andra sidan är det vårkänslor ute och det är underbart. Hmmm, så då får det bli bilder från båda:)). 
Gå in hos Roses and stuff för att se fler fina bidrag. 



En stor fröjd är att olivträdet fortfarande kan stå ute. 

Uteliv även för citrusen


 Sötnos som blommar idag, gullvivan. Eller majnyckel som jag brukar säga. 


 Se så fina gröna blad på rosen Russeliana. Planterades i våras, så jag hoppas få se den blomma i sommar. 

En riktig stöttepelare är Alunroten

Och revsugan





Så till inomhusfröjd med granen  




Lite adventsmys 


Vad svårt det är fota inomhus nu, och speciellt julgranen. Hu! 





Så skönt med fredag! 


Och så skönt att sonen känner sig bättre idag, har varit sjuk några dagar. Otäck huvudvärk och värk i kroppen. 



Kram 



23 kommentarer:

  1. Häftigt, vilken härlig blandning på årstiderna vi har just nu.....fast jag saknar ju snö och kyla, jag! Har hamnat fel här i livet, borde varit norrlänning!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. December har mycket gott att bjuda på.Men jag saknar ljuset för det är svårt att fotografera :))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att det var svårt att fota ute också i dag. Det är så mörkt fastän det är mitt på dagen. Undrar om jag ska ta in julgranen redan i helgen, eller om jag ska spara lite på det :)
    Ha en skön helg! Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. Wow, fattar knappt att det är december om det inte vore för julgranen :))) Jag läääängtar redan till nästa säsongs trädgårdsarbete, ska bli så kul att se om allt jag planterat tagit sig!!! Skönt att sonen mår bättre!!

    Önskar dig en riktigt fin helg!!!

    Kraaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  5. Om det nu inte var för dina juliga bilder inomhus skulle man aldrig kunna tro att det är december!
    Kanske lite varmare ändå i Gbg jämfört med Stockholm; några gullvivor kan vi inte skryta med här!
    Ha en skön helg
    Kristina

    SvaraRadera
  6. Ja, det blir verkligen kontraster om det är så grönskande i trädgården. Att du ännu kan ha olivträdet ute är ju fantastiskt! min har jag ställt i källartrappan, men bladen är helt torra, är den död då månne...

    SvaraRadera
  7. Vi har också olivträdet ute fortfarande, men citrusen har fått komma in, kanske skulle jag slänga ut den igen, hmmm...
    Usch ja, fotografera så här års är inte kul, men dina bilder blev jättemysiga!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Gullviva mitt i vintern!
    Men men jag gillar vädret, hörde just att det ska bli lite kallare. Då kommer nog solen också..

    KRAM o ha en fin kväll

    SvaraRadera
  9. Så vackert - både ute och inne Maria.
    Visst är det härligt när kylan håller sig på avstånd ännu, men regnet håller på att ta mig på nerverna - ett eeeeevigt regnande.
    Vilken tur att vi har tak över huv'et och hemma hos dig ser det ut att vara riktigt stämningsfullt och fint!/Anja

    SvaraRadera
  10. Hei:)
    Så mye du kan ha ute ennå...oliventreet ditt ser jo fantastisk ut:)og julgranen din var også sååå fin:)
    God helg til deg:)
    Og takker for alle dine gode ord...:)))

    SvaraRadera
  11. Skönt att sonen känner sig bättre. Det är det värsta, när de är sjuka vare sig de är små eller myndiga!
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Fina är rosens blad fortfarande.
    Visst börjar det bli svårt att fota inne..
    Hoppas på sol i helgen!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. så härligt med vårblommor i december det är fröjd för trädgårdshjärtat det!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  14. Nu är det helt vitt här, hos dig är olivträdet kvar ute. Tack för påminnelsen, min i boden vill säkert ha vatten.
    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  15. Ja, det är nog många som har stora kontraster mellan inne och ute just nu. Men det är väl bara att gilla läget. :-)

    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  16. Inte klokt att det blommar gullvivan blommar i december. Jag häpnar!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  17. Tänk att gullvivan blommar...Fint med silvriga kulor i granen.

    Kram

    SvaraRadera
  18. Kontrasternas månad. Vårblommor och julgran. Vilken kombination.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  19. Jag drömmer mig också bort till vår och värme... Och på samma gång njuter jag av julen? Märkligt att det går. ;) Jaaaa, det är ingen picknick att fota inomhus just nu men man får passa på när ljuset ändå finns där.

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  20. Super fin gran!!!
    Otroligt att det går ha oliven ute fortfarande.
    Ha en trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  21. Så många fräscha gröna väster du har i din trädgård. Inte illa för att vara december!
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  22. Tänk att du kan ha både oliver och citrus ute fortfarande!!! Helt otroligt!
    Kramar!

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.