Sabelhagens olivlund

söndag 4 december 2011

Bakat och pysslat lite...

Hej, 

I går fick jag för mig att jag skulle baka en mjuk pepparkaka. Jag har aldrig bakat en så'n förut, men någon gång ska väl vara den första:-)). 
Jag hade skrivit ut ett recept från Fiffiga Systrarfina blogg. 

Sagt och gjort, jag och sonen satte igång. Och resultatet blev ganska bra för att vara mig. Den blev faktiskt jättegod. Vad stolt jag blev;)). 






Jag är inte så pysslig av mig, men jag har sett så fina strutar på många bloggar och jag kände att jag bara måste pröva... 

Så jag letade fram lite papper, lim, och spetsen jag fått av mormor (jag tror hon kikar ner på mig, och blir jätteglad att jag använder den). Det blev väl inte den snyggaste strut jag skådat, men med lite mer övning så kan det nog bli riktigt bra. Jag ska gå ut och plocka blåbärsris och sätta i dem. Fast först måste jag göra fler strutar...:). 







Solen tittar fram nu, så skönt. Annars har vi haft regn och väldigt grått. 




Önskar er en mysig 2:a advent! 









Kram Maria 





20 kommentarer:

  1. Så fina strutar du har gjort, det är inte så lätt i början med att få till dem så snyggt!
    Jag har gjort en drös av notpapper, får se hur det blir...
    Mjuk pepparkaka är väldigt gott, godare än hårda, tycker jag!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Superfin strut tycker jag och härligt att använda mormors gamla spetsar, det gör jag också.
    Tror de skulle gilla att vi använder dem på ett modernt sätt - mycket hellre än att de ligger och möglar i skåp och lådor.
    Eva

    SvaraRadera
  3. Kan nästan käna doften av kakan!!
    Struten blev fin fin.
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Mysig pysselsöndag du har haft! Både kakan och struten ser ju för härliga ut. Jag tycker absolut man ska använda mormors gamla saker, själv funderar jag som bäst på vad jag ska kunna hitta på med min mormors gamla linnelakan med spets...

    Kram Hanna

    SvaraRadera
  5. Mmm, mjuk pepparkaka. Min älsakde farmor hade bland annat det som specialitet, jag saknar henne såå varje dag och än mer till jul. Kanske man skulle göra en pepparkaka med henne i åtanke, kan ju inte misslyckas?! ;)
    Jag tycker dina strutar var både vackra och personliga - blev nästan lite sugen på att själv göra några. Får se om det kan bli lite pyssel någon dag, börjar nästan längta efter att ta in en julgran! //Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Jättefin strut! Härligt med lyckat nybörjar bak, blir säkert flera. Söt tomteljusstake!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  7. Den peberkage kunne jeg godt tænke mig opskriften (recepten) på, for den ser rigtig god ud.

    Ha' en fin aften :-)

    SvaraRadera
  8. Hade bakdag igår, till pysslet kommer jag aldrig...
    Kram

    SvaraRadera
  9. Men du, det blev ju jättefina strutar, visst kan du pyssla! Grattis till vinsten, roligt att vinna något i alla utlottningar.

    Ha en underbar 2:a advent!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Men Maria!sssssstruten ser jättefin ut!!! Vad snackar du om när du inte tycker att den är superfin? De där riktig köpeperfekta saknar 'själ' och karaktär!Du är så duktig så!!!/Anja

    SvaraRadera
  11. Mmmmm den där kakan ser ju helgod ut!!! Och struten tycker jag du lyckats helbra med!!! Ser ju jättefin ut!!! Och den suuuuperina ljusstaken gillar jag skarpt!!!!!!!

    Önskar dig en stoooor 2:a adventkraaaaam aka

    SvaraRadera
  12. Jättefina strutar det tycker jag iaf. :)
    Är inte heller så pysslig men blir ofta inspirerad av se vad andra gjort!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. Fin strut.
    Mjuk pepparkaka är väldigt gott.
    Bra mycket godare än vanliga tycker jag.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  14. Kakan ser jättegod ut, mjuk pepparkaka är så gott! Struten var också riktigt söt!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  15. Hei Maria:)
    Mnnn kaken ser veldig god ut...og kremmerhusene dine ble kjempefine :)
    God mandag til deg:))

    SvaraRadera
  16. Hur fina som helst, både kakan och struten. Visst är det roligt när man lyckas med något man inte brukar syssla med. ...och blåbärsris...varför har jag inte varit ute och letat efter det... det är bland det finaste ris jag vet så tack för att du påminner mig.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Söta strutar! Funkar ju till allt möjligt, och väldigt fint med blåbärsris i.

    Själv har jag hittat ett recept på pepparkaksmuffins med glasyr och lingon på toppen som jag är väldigt sugen på att testa. När jag nu ska hinna med det... :-)

    Hoppas du har haft en fin måndag!

    SvaraRadera
  18. Hej !
    Välkommen som följare :-)
    Jag har oxå bakat mjuk pepparkaka, det och en
    pepparkaksrulltårta är det enda som jag fått till i år. Alldeles lagom till glöggmingel med en bit brie och mögelost till.Skippar nog lussekatterna i år , ingen äter dem ändå hihi.
    Ha det gott.

    Kram Bittan

    SvaraRadera
  19. Vilka fina strutar och kakan ser ju super god ut.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  20. Hej Maria!!

    Vad roligt att du bakat vår kaka och att du blev så nöjd med den! Den ser verkligen kanonfin ut! Visst är den god?! Det bästa är att den håller sig saftig så länge...

    Jättekul att se och även riktigt roligt att du ville delta i vår tävling om julstrumpan. TYvärr blev inte du den lyckliga vinnaren den här gången, men chansen finns igen nu på söndag. Då finns det ett nytt pris att tävla om. Hoppas du vill delta och att turen är på din sida!

    Ha en bra dag fina du!

    Kramar från systrarna

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.