Sabelhagens olivlund

tisdag 27 juni 2017

Rosor och lavendel


Som tur var slutade det regna en stund innan vi åkte hem från landet i söndags, så jag kunde fota lite utan att få droppar på alla bilderna. Regndroppsbilder är fina, men det var inte det jag ville ha just då:). 

De här två rosorna var det säkert fyra år sedan jag planterade, och då tänkte jag egentligen inte alls på hur snyggt det kunde bli när de hittade vägen uppför berget. Jag är inte helt säker på namnen men den ljusrosa tror jag är Splendens Arvensis och den blekgula Lykkefund. 




Splendens Arvensis, en vit rambler med underbara kopparröda knoppar som ger löst fyllda, skålformade, crémevita blommor med svag rosanyans på yttre kronbladen. En elegant och härligt doftande sort som bildar en praktfull och odlingsvärd klättrare. Fin doft av körvel eller myrra.  Blommar rikligt före midsommar till slutet av juli. Den är skuggtålig och växer bra på något fuktiga jordar. 
Zon 3, 4x5m


Lykkefund har halvfyllda, crèmevita blommor som doftar honung. Rikligt blommande och utmärkt i pergolor eller rosenbågar. Skuggtålig.







Vi har bokat hotell för vår bilresa ner till Marina. Vi stannar och övernattar två gånger, först i Hannover och sedan i Passau. Daniel tycker det är lagom att köra ca 80 mil/dag. Hotellet i Passau har vi bott på flera gånger förut, men det i Hannover är nytt för oss. Vi brukar försöka boka hotell som har pool, tycker det är skönt att simma några vändor när man suttit still i en bil hela dagen. 
Det närmar sig och nedräkningen fortsätter:) 


Ha det gott


Kram Maria 





7 kommentarer:

  1. Så fint rosorna klär in och kompletterar graniten :) Och härligt att komma ner till Kroatien. Det är nog en bra strategi ni har kring övernattningar - bättre att komma fram utan olyckor.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Flotte roser som klatrer oppover berget! Min Lykkefund frøys helt ned i vinter, men nå er den på vei opp igjen. Forstår at du gleder deg til ferien!
    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Flott den hvita rambler rosen:-)
    Den liker nok varmen fra stenveggen også.
    Ha en fin sommeruke:-)

    SvaraRadera
  4. Lykkefund er bare en skøn rose, den er jeg vild med.
    Dejligt med udsigt til ferie og rejse - er det Marina i Italien, I skal til?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Marina i Kroatien:) En liten kustby 3 mil norr om Split.
      Kram

      Radera
  5. Hej hej!
    men ååå vad mycket vackert..nu blev jag sugen att plantera..;)
    Å va roligt att ni snart åker neråt...
    Å jag ÄLSKAR dina underbara kustbilder...du fångar den där känslan så man nästan känner hur man går där vid havet..
    Stor kram Katarina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.