Sabelhagens olivlund

onsdag 15 augusti 2018

Liljedoften sprider sig och ett tips







När jag kom hem från jobbet och öppnade ytterdörren, slog liljedoften emot mig. 
Så härligt med blomdoft i huset, och än bättre hade ju varit om de varit från vår egen trädgård. Men de är från mataffären:). 
I morse fotade Daniel ett rådjur precis utanför köksfönstret, så det där med lökväxter får jag tänka igenom:). Det blir nog narcisser för säkerhets skull:) 





Orkidéer har flyttat in på fönsterbrädan, och det börjar "fyllas ut" mer och mer både här och där. Men vi har allt en hel del kvar att fixa med, lampor saknas ju  i fönstren. Det är så himla roligt att börja inreda, lite nytt kommer vi köpa. Men annars är det mycket av vårt gamla som vi kommer använda, vi är nöjda med det. 
Våra möbler kommer mycket bättre till sin rätt i vårt nya vardagsrum. 




 Så fint med en grön fond på utsidan när man ska fota. Vi har en avenbokshäck som ramar in uteplatsen. 









  Lönnen utanför det andra fönstret i vardagsrummet matchar så snyggt med det brunguldiga i orkidéns mitt. 







 Tips tips från mig. 
Om ni har en fin vit linneduk eller annan duk med för den delen, eller om ni bara inte vill att det ska bli fläckar från liljan på tex kläder om ni råkar nudda den. Så klipp bort fröstänglarna på liljorna. 
Okej, det kanske inte blir liiiika snyggt, men helt klart värt det tycker jag. Och efter ett tag tänker man inte på det. 

Sedan kan liljedoft blir stark och kännas tryckande, men då ställer vi ute dem på uteplatsen eller vårt atrium. Ska visa er det när vi kommit iordning där. 








  Nu har jag fått en stund med datorn och slappat lite med en kopp té och Daniel har kommit hem, så vi tänker ta en promenad i de fina omgivningarna här. 




Kram M 













7 kommentarer:

  1. Så fint ni har fått det, skönt med grönt utanför, det kanske ni har saknat i lägenheten. Brukar också försöka komma ihåg att ta bort de där stänglarna som fläckar ner på liljorna, min ena dotters favoritväxt. Själv tycker jag den
    doftar lite för starkt men vacker är den!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. I love white flowers in your window sill. These pictures are incredible, love the quality and clarity of these photos. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts
    World of Animals

    SvaraRadera
  3. Så vakre bilder! Orkidéer er så fine. Liljer dufter så godt ja. Det er snart å klippe av de ja, for de setter farge på klær som omtrent ikke går bort.
    Klem, Marit

    SvaraRadera
  4. Så roligt att se bilder från erat hus. Mycket vackra liljor och orkidéer och vilket smart tips med liljorna!
    Kul när möblerna får nytt liv och kommer mer till sin rätt i huset!
    Ha det så gott!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Wow !!! absolutely fantastic blog. I am very glad to have such useful information.

    ดูหนังออนไลน์

    SvaraRadera
  6. Hei Maria!
    Dufter er så viktig. Flotte bilder du har tatt.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  7. Grattis till husköp, flytt och inte minst födelsedag :) Allt lite i efterskott men jag hänger inte med nu i sommar. Kul att ni kom till hus igen...

    Det lär även minska doften att nypa av pistillerna har jag lärt mig. Jag klarar konstigt nog doften utan problem.

    Stor kram till dig! Carina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.