Sabelhagens olivlund

torsdag 27 juli 2017

Hemma och mellanlandar

Vilken underbar semester i Marina som vi har haft, vi är så himlans nöjda med våra möten med arkitekten och vi har verkligen haft supersköna dagar av avkoppling, sol, bad, god mat och vin. En toppensemester helt enkelt. 

I går kväll kom vi hem, en tre dagar lång resa med bil genom Europa var avklarad, och vi kan väl säga att vi slagit vårt rekord "i antal mil körda i regn", 80 mil.  I ösregn, sån't där som gör att man knappt ser vägen. Det är väl okej här hemma, men på autobahn tycker jag inte om det. Tur att han som körde inte hade några "problem" med vädret, mer än att det var trist:). Andra natten sov vi på ett alldeles fantastiskt hotell i norra Tyskland. Så himla fint, rent och mysigt och med en lite elegant klassisk inredning som jag gillar. 
Fluffiga täcken och kuddar som Lykke tyckte var helt perfekta:). Och maten, oh my vilken fisk jag åt. Jag var i mathimlen kan jag säga. 

Ett tips  om ni av en händelse söker efter ett topphotell i norra Tyskland:) 






Men en natt går fort och sedan var det dags att dra vidare, mot Rostock och färjan vi skulle ta där till Danmark, Gedser. Vi hade inte åkt med den färjan förut, och jag blev positivt överraskad. Kanske inte över färjan i sig, men att det blev ca 20 mil kortare att köra. 

Men nu är vi alltså hemma igen, och tvättmaskinen går för högtryck. Vi har även tvättmaskin i Marina, men det blir liksom ändå en del tvätt med hem. 

Mina olivträd växer och frodas på balkongen här hemma. 
Funderar på att ta med mig dem till landet senare i höst och övervintra dem i vårt annex. 

Överblommad funkiablomma. Jag brukar klippa bort blommorna på mina funkior, men här på balkongen har de fått vara kvar. 

Renbäddad säng, med bästa lakanen från Slettvoll.  

Lykke ligger i sin favoritfåtölj, också den från Slettvoll. 
Och ni ser vår nya Eos-lampa skymta fram. Den ska hängas upp vid tillfälle, troligtvis när det blivit vardag igen. 

Vår vy från vår översta balkong, om ni tittar noga ser ni de tre tornen, Gothia Towers. 

Daniel syster välkomnade oss hem med att ha handlat och fixat. 
Så uppskattat. 
Nu har hon och familjen avlöst oss i Marina, de ska ha en skön vecka där. 

I morgon packar vi om igen och åker till landet 


Kram Maria 








3 kommentarer:

  1. Välkomna hem efter er fantastiska resa! Förstår ju att ni njutit fullt ut och att det varit riktigt givande! Det är er välunt! Tack för hotelltips, utfall att vi någon gång också kommer bila neröver ;) Har pratat om det några gånger faktiskt ;)
    Ha en fortsatt fin torsdagskväll! För visst är det torsdag...? Man blir dagvill ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  2. Så herlig å være hjemme igjen! 80 mil med øsregn er ikke kult. Flott hotell!
    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Skönt med omväxlingen och så småningom är det rätt skönt att vara hemma också :) Låter klokt att ha olivträden i annexet. Har aldrig riktigt förstått varför hostablomstänglarna ska klippas bort. Men jag har några stycken som blommar i vitt och bara älskar sorterna som ger en lång stängel med fint avstånd mellan blommorna :) Tur vi är olika...

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.