Sabelhagens olivlund

tisdag 29 januari 2019

Godaste semmelkladdkakan




I helgen bakade jag en semmelkladdkaka. Har ni provat detta supergoda bakverk? 

Den smakade så mycket semla, men i en helt annan form. Så himla gott! 
Har ni ingredienserna hemma är det bara att köra på, utan att tveka:). 
Enkel att baka, precis som en "vanlig kladdkaka", sedan fick den svalna i kylen någon timme innan jag hade på grädden. Man ska  väl egentligen toppa med mandelspån också, men det hade jag inte hemma.
Jag hade en något större form, så den blev kanske lite lägre än vad som var tänkt. 

Receptet kommer här
Jag har sett det på så många olika sidor, så jag vet inte riktigt vart jag hittade just detta recept. 

Ingredienser 

smör och ströbröd till formen
150 g smör
100 g mandelmassa
2 tsk kardemummakärnor
2 1/2 dl strösocker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt


Topping

2 dl lättvispad grädde
florsocker
75 g mandelflarn


Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa formen.
Smält smöret och riv mandelmassan i en skål, mortla kardemummakärnorna och rör ner både smör och kardemumma med mandelmassan. Vänd sedan ner resten av ingredienserna i skålen och rör tills allt har blandat sig. Häll över smeten i formen (20-22 cm) och ställ in i mitten av ugnen i cirka 18- 22 minuter.  Låt svalna i kylskåp ett par timmar innan servering.
Rosta mandeln i en torr stekpanna så att den får nötig färg. Låt svalna under tiden du vispar grädden och bred över kakan, pudra över florsocker och på med den kalla mandeln. 


MUMS 




Helt galet så mycket snö vi fått, och det bara fortsätter att snöa mer.  Vi har säkert fått 25 cm. Känns som vi bor i ett riktigt vinterlandskap. Rätt mysigt faktiskt. Vi bor ju en bit utanför stan nu, och det märks att det inte plogas lika flitigt här ute som inne i stan. Men det har sin charm det också:). 
Numera när jag har min Vespa parkerad i garaget och inte åker med den till jobbet varje dag som jag gjorde förr, så kan jag tycka att det är helt okej med snölandskap. Men inte fööör länge bara :) 





Kram M 















1 kommentar:

  1. Sånne fristelser på en helt alminnelig tirsdag :) Ser veldig godt ut :) Ha en fin uke. Hagehilsen fra Mette

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.